Dinsdag morgen, de raad van bestuur van Volkswagen kondigt het stopzetten van de bouw van de Golf in de fabriek van Vorst aan. Van de 5700 werknemers (arbeiders en bedienden) die in de fabriek werken, zullen er 3500 tot 4000 werkloos worden. Erger nog, de onderaannemers zullen ook de gevolgen dragen van de reorganisatie van de Duitse groep. Volgens sommige bronnen zou het om ongeveer 10.000 personen gaan.
De directie van Volkswagen Brussel is dinsdag de onderhandelingen begonnen met de vakbonden om een herstructureringsplan uit te werken. Dat plan voorziet dat de Golf binnen drie maand niet langer in drie, maar twee fabrieken zal gebouwd worden, in Mosel en in Wolfsburg.
Enkel de Polo
De fabriek van Vorst, die goed was voor 200.000 exemplaren van de Golf, zal enkel nog de Polo bouwen, waarvan tot op heden 10.000 exemplaren per jaar van de band rolden. Met de 1500 werknemers die overblijven, wordt er van uitgegaan dat de fabriek niet veel langer overeind zal kunnen blijven.
Sinds de invoering van de Renault wet, is een overleg tussen directie en vakbonden verplicht, zodat de werknemers over voldoende informatie beschikt. Sinds de aankondiging van dinsdag staakt het personeel 24 uur op 24, en behoudt zo de controle over 2000 leverklare voertuigen. Een nationale mobilisatie is voorzien voor 2 december, in de straten van Brussel.
Dit massief ontslag, dat als sociaal drama kan aanschouwd worden, toont nog maar eens de achteruitgang van de automobielindustrie aan, die teruggaat tot de jaren zeventig, in België
Volkswagen Vorst, een oud verhaal
Op 31 december 1970 richt Volkswagen AG de NV Volkswagen Bruxelles op, bedoeld om de assemblage van Volkswagens in België alle kansen te geven. Voor de vestiging van dit nieuw bedrijf koopt Volkswagen de fabriek van Etablissements D’Ieteren Frères over.
Toen stond de fabriek in voor de assemblage van de Kever, op 7 juni 1973 loopt de 1.000.000ste Kever van Volkswagen van de band in Vorst. Tot 1975 werden in de fabriek van Vorst, erkend voor zijn vakmanschap, 1.143.664 Kevers gebouwd. Kort daarna koopt Volkswagen de overblijvende aandelen van D’Ieteren op, en komt de NV Volkswagen Bruxelles volledig in de handen van de groep terecht.
Gouden jaren
Tussen 1980 en 1982 bouwt de fabriek in Vorst de eerste generatie van de Golf. 1987 is een recordjaar, 205.562 auto’s en een omzet van 56 miljard frank. In die tijd telde de fabriek 5.422 werknemers.
In 1989 wordt 8.2 miljard frank geïnvesteerd in de bouw van een nieuwe productie-eenheid, in 1991 is die eenheid operationeel.
In 1996 gaat de bouw van de PASSAT B4 van start, die van de Golf V begint in 1997. De Seat Toledo wordt in 1998 ook in Vorst geassembleerd.
Op 22 Januari 1999 rolt de 5.000.000ste auto van de band in Vorst, tegelijk beginnen ze aan de bouw van de Seat Leon en Volkswagen Lupo.
Vier jaar later viert Vorst de bouw van de 6.000.000ste auto, en de Golf IV wordt vervangen door de V.
Grootste werkgever van Brussel
Op een oppervlakte van 50 hectare werken ongeveer 5.800 werknemers. Tijdens de hoogjaren was de fabriek van Vorst de grootste werknemer uit het Brusselse. Sinds het ontstaan van de fabriek werden er meer dan 6 miljoen auto’s gebouwd, waarvan de Golf meer dan de helft voor zijn rekening neemt, en 95% van de productie is voor de export.
(Foto’s Belga, AP et AFP)
Ontdek meer inzichten
Volkswagen