Het waren hoogdagen voor de techneuten op de redactie, want BMW nodigde journalisten uit op de Tech Days in Landshut, een van BMW’s belangrijkste werkplaatsen. Dat deden ze niet zomaar natuurlijk: ze waren klaar om meer informatie te delen over de technologie van de Neue Klasse. Hieronder lees je het belangrijkste wat we te zien en te horen kregen!
Gen6 batterij: prestaties en efficiëntie
Over de batterijtechnologie van de Neue Klasse wisten we al een paar dingen, maar de cijfers werden opnieuw bevestigd. De Gen6 batterij met ronde cellen belooft een aanzienlijke stap voorwaarts:
- een toename van 20% in energiedichtheid vergeleken met Gen5,
- een afname van 10% in gewicht,
- het bereik zal met 30% toenemen (tot wel 900 kilometer).
Verder is het ook interessant om te vermelden dat het batterijpakket niet langer met een aparte behuizing op de bodem van de wagen geïnstalleerd wordt, maar vanaf nu is de batterij zelf de bodem. Opnieuw: minder materiaal, dus minder productiekosten, lager gewicht en betere efficiëntie en rijeigenschappen.
Het nieuwe Gen6 batterijpakket is 20% goedkoper om te maken en daarmee wil BMW ook de prijs voor de klanten scherp houden ten opzichte van de concurrentie.


800-volt architectuur voor sneller laden
We kwamen ook meer te weten over de manier waarop je de Gen6 batterij zal kunnen opladen. BMW schuift mee aan bij het clubje met een 800V-architectuur. Concrete details kregen we maar met mondjesmaat, maar dit konden we alvast noteren:
- 30% sneller opladen dankzij 800-volt technologie,
- tot 300 km bijladen in slechts 10 minuten tijd,
- bidirectioneel opladen wordt standaard,
- 40% minder energieverlies tijdens het laden.
Officiële laadsnelheden werden voorlopig nog niet gecommuniceerd, maar we nemen aan dat 350 kW haalbaar moet zijn. BMW vermeldt ook dat de Gen6 batterij compatibel is met zowel 400V als 800V-systemen, dus de Neue Klasse voertuigen kunnen maximaal profiteren van de beschikbare laadinfrastructuur.
Met het bidirectioneel laden bereidt BMW zijn Neue Klasse EV’s ook voor op de toekomst. Flexibiliteit in elke mogelijke vorm wordt gegarandeerd door toepassingen als Vehicle-to-Grid (V2G), Vehicle-to-Home (V2H) en Vehicle-to-Vehicle (V2V) mogelijk te maken.

Modulaire elektromotoren
Ook op het vlak van motoren heeft BMW alles gedaan om zoveel mogelijk flexibiliteit te hebben voor de productie van nieuwe modellen. De vernieuwde elektromotoren worden ingezet als “modulaire elementen”, wat in praktijk betekent dat we BMW’s met 1, 2, 3 of zelfs 4 motoren zullen zien!
Verwacht echter niet dat de eerste BMW iX3 van de Neue Klasse vanaf het begin met 4 motoren in de showroom zal staan. Die configuratie wordt eerder het speelterrein van de M-divisie, zoals ze al lieten zien met BMW Vision Driving Experience.



Energy Master: het kloppende hart
Alle elementen die deze technologische sprong voorwaarts mogelijk maken, komen samen in de BMW Energy Master, het kloppende hart van de Neue Klasse. Deze nieuwe centrale besturingseenheid regelt de werking van de batterij, het opladen en de aansturing van de elektromotoren. Het geheel werd door BMW zelf ontwikkeld en zorgt ervoor dat nieuwe updates en aanpassingen in realtime kunnen worden ontvangen via Remote Software Upgrades.
In tegenstelling tot vroeger, waar de sturingssystemen verspreid waren over verschillende modules in de wagen, is de BMW Energy Master één component. Daardoor is het gemakkelijk te vervangen, waarmee een groot probleem bij het onderhoud van EV's wordt aangepakt. Dat betekent dus minder werkuren in de garage en een lagere factuur voor de klant.
Impact op andere modellen?
Goed om weten : BMW heeft bevestigd dat de nieuwe batterijtechnologie niet exclusief gebruikt zal worden in de Neue Klasse voertuigen. Over welke wagens het precies gaat, laat BMW nog in het midden. Wellicht betekent het dat al geplande nieuwe elektrische modellen zoals iX5, iX6, en iX7 ook voorzien zullen worden van deze Gen6 technologie. Gezien hun bonkige formaat is dat geen slecht idee, het zal het rijbereik zeker ten goede komen.
Ook voor Mini zou dit een belangrijke verandering betekenen. Aangezien de nieuwe generatie motoren niet geschikt is om alleen de voorwielen aan te drijven, zou het wel eens kunnen dat ook de elektrische Mini’s in de toekomst via de achterwielen aangedreven zullen worden.



De toekomst ziet er goed uit voor BMW
De term “Neue Klasse” is zwaarbeladen bij BMW en wordt dus niet licht gebruikt. BMW heeft nu laten zien dat ze niet gewoon een verbeterde, maar effectief een revolutionair veranderde technologie ontwikkeld hebben voor hun toekomstige elektrische wagens.
BMW vinkt zowat alles af wat er mogelijk op het verlanglijstje staat van de BMW-klanten: verbeterde range, rijplezier en meer laadcomfort. Als nu de designafdeling even goed zijn huiswerk heeft gemaakt, dan kan het niet anders dan dat BMW met de Neue Klasse een mooie toekomst voor de boeg heeft.
Voor wie doorgelezen heeft tot het einde om meer te weten te komen over de prijs en releasedatum van de Neue Klasse BMW iX3 en 3 series hebben we slecht nieuws: daarover deelde BMW geen nieuwe feiten. Het is dus uitkijken naar latere updates om te weten wat we in 2025 nog mogen verwachten.