Na jarenlange dominantie van traditionele volumemerken strijden nu vooral premiummerken en alternatieve merken om de topposities op de Belgische markt. Dit blijkt opnieuw uit de inschrijvingscijfers van nieuwe wagens in januari 2025 (-13%). Dit ondanks een aanzienlijke daling van het aantal bedrijfswagens (-23,8%) en een stijging van particuliere inschrijvingen (+11,7%) ten opzichte van januari 2024.
De populairste merken in januari 2025
BMW en Mercedes bezetten de eerste twee plaatsen. Met een duidelijke voorsprong voor het Beierse merk, dat in de eerste maand van het jaar al bijna 6.000 nieuwe inschrijvingen telt, tegenover "slechts" 3.687 voor Mercedes en 3.632 voor Volkswagen.
Dacia bevestigt opnieuw zijn populariteit bij Belgische bestuurders. Ter herinnering: in 2024 was Dacia het favoriete merk van particuliere kopers in België. Het merk klimt nu naar de vierde plaats, vóór Audi, dat de top vijf afsluit. Opmerkelijk is dat Audi achterblijft op zijn Duitse rivalen, met "slechts" 2.440 nieuwe inschrijvingen in de afgelopen maand.
Merken die traditioneel sterk stonden op de Belgische markt, zoals Renault en Peugeot, beginnen het nieuwe jaar pas op de 7de en 8ste plaats. Ze worden omringd door Aziatische merken die sterk groeien: Toyota (6de) en Kia (9de). Ook Volvo staat in de top 10, in tegenstelling tot volumemerken zoals Ford (12de), Skoda (13de) en zelfs Citroën (14de), Opel (17de) of... Fiat (28ste)!
De populairste merken over heel 2024
Natuurlijk is één maand niet voldoende om een volledig beeld te krijgen van het succes (of falen...) van automerken op de Belgische markt. Een blik op de totale inschrijvingscijfers van 2024 bevestigt echter dezelfde algemene trends. Zoals verwacht, blijft BMW met voorsprong marktleider voor het vierde jaar op rij, met Volkswagen op een stevige tweede plaats.
Op jaarbasis is de rangorde tussen Mercedes (4de) en Audi (3de) omgekeerd ten opzichte van januari dit jaar. Volvo (6de) komt dichter bij Dacia (5de) wanneer we het hele jaar bekijken. Ook Toyota presteert uitstekend en eindigt op de 7de plaats in 2024, waarmee het na Volkswagen en Dacia het derde meest succesvolle volumemerk in België wordt.
Tot slot valt ook de aanwezigheid van Tesla in de top 10 van 2024 op. Een knappe prestatie voor een volledig elektrisch merk, dat bijna gelijk staat met gevestigde volumemerken zoals Renault (8ste) en Peugeot (9de). De sterke groei van Tesla in 2024 (+32%) contrasteert met de algemene daling van de Belgische markt ten opzichte van 2023 (-6%). Peugeot daarentegen verloor fors terrein (-25%).