Ferrari’s CEO Benedetto Vigna heeft bevestigd dat de eerste Ferrari op batterijen gelanceerd wordt op 9 oktober van dit jaar. Voor sommigen is een elektrische Ferrari godslastering, voor anderen een logische stap om de toekomst van het merk te verzekeren. Redenen genoeg om alvast eens vooruit te kijken naar wat we al weten over deze eerste volledig elektrische Ferrari.

Advertentie
Advertentie

Hij klinkt als een echte Ferrari

Veel officiële informatie valt er nog niet te rapen in Maranello, enkel dat het “een echte Ferrari zal worden”. Wat moeten we daaronder verstaan? Snel, bloedmooi en luid, hopen we. Al klinkt dat laatste misschien wat raar voor een EV. Nochtans, een van de zwaar gecamoufleerde testwagens is al met geluid gespot rond de gebouwen van Ferrari. We gaan er dus van uit dat de elektrische Ferrari speakers zal krijgen die een uniek geluid zullen voortbrengen. Een foefje dat we al kennen van de Hyundai Ioniq 5 N en dat best overtuigend kan werken.

Doorslagje van de vergeten auto van Apple?

Over de vorm van de EV kunnen we ook nog geen definitieve uitspraken doen. Ferrari maakt gebruik van de koets van de Maserati Levante om de EV-technologie te testen. Dat wijst in de richting van een Purosangue-achtig vierdeurs model. Ook interessant is dat niemand minder dan Jony Ive, de voormalige Apple-designer, van in het begin werd betrokken bij de ontwikkeling van de wagen. Eerder al zagen we dat hij werkte aan een stuur en touchscreen voor de elektrische Ferrari. In hoeverre hij een hand heeft gehad in het design van de buitenkant, is onduidelijk.

Advertentie
Advertentie

Een nieuwe flexibele fabriek voor Ferrari

De EV zal gebouwd worden in de nieuwe fabriek van Ferrari, de “E-building”. Hier kan het zowat alles zelf bouwen wat er nodig is om elektrische wagens te maken, zoals eigen elektromotoren en batterijpakketten. De fabriek is daarnaast flexibel inzetbaar om ook benzine en hybride modellen te bouwen. In tegenstelling tot andere constructeurs, lijkt Ferrari dus nog niet zinnens zijn elektrische plannen om te gooien. Vigna hamerde er trouwens nog eens op dat de elektrische Ferrari “geen transitie is naar iets anders, maar een toevoeging aan het thermische en hybride gamma”.

Nog 5 nieuwe modellen in 2025

Het Ferrari gamma zal in 2025 ook verder vernieuwd worden, met maar liefst 5 andere auto’s. De 12Cilindri Spider komt eraan en naar verwachting ook een vervanger van de Ferrari Roma Coupe, die momenteel al uit productie is. Zijn plaatsvervanger lijkt in de basis een gefacelifte Roma, maar krijgt mogelijk toch nog een andere naam.

Een officiële prijs voor de Ferrari EV kennen we nog niet, maar reken op een prijskaartje van ongeveer 500.000 euro. Meer nieuws, waaronder de officiële naam van deze “Ferrari elettrica” en de technische specificaties houdt Ferrari naar goede gewoonte nog geheim.