
BMW lanceerde mildhybride technologie onder
een spanning van 48 volt afgelopen herfst op zijn 5-Reeks. De oplossing begon
gauw in allerlei andere modellen op te duiken, zoals in de nieuwe 3-Reeks.
Vandaag is ze te vinden in 14 BMW-versies, maar dat is nog maar het begin: deze
zomer wil de Duitse constructeur de techniek uitrollen naar nog 37 extra
modelversies onder de motorkap van de X3, X4, X5, X6, X7, 6-Reeks en 7-Reeks.
Tegen het eind van de zomer moeten 51 varianten microhybride zijn.

Concreet krijgen al die modellen een
alternator-starter van 48 volt waarmee ze niet alleen in vrijloop kunnen
uitrollen met uitgeschakelde verbrandingsmotor maar ook efficiënter energie
kunnen recupereren tijdens het vertragen. Die energie wordt dan opgeslagen in
een kleine extra batterij. Die voedt de boordfuncties en de alternator-starter,
zodat een elektrische boost van 8 kW (11 pk) kan worden gegeven bij het
optrekken. Uiteraard helpt de technologie BMW om de gehomologeerde CO2-uitstoot
van al die modellen te verlagen.