In een interview met Automotive News Europe vertelt BMW’s ontwikkelingsbaas Frank Weber dat zijn werkgever niet gehaast is om volledig elektrisch te gaan. Hij haalt daar een paar argumenten voor aan. Allereerst is hij er niet van overtuigd dat het stroomnetwerk klaar is en groen genoeg is om heel het wagenpark elektrisch te maken. Daarnaast zit de constructeur ook met een personeelsprobleem: BMW heeft een gigantisch aantal mensen in dienst die aan traditionele verbrandingsmotoren werken. Ze worden weliswaar opgeleid om ook EV’s te kunnen ontwikkelen en bouwen, maar dat gaat niet in een vingerknip.
Nog negen jaar
Ondertussen staan de Euro 7-uitstootnormen voor de deur. Weber beschouwt die als “de laatste grote investering in benzine- en dieselmotoren”. Die zullen het nog zeker tot het einde van het decennium moeten uithouden. Dat is nog negen jaar, en voor Weber is dat te lang om al bezig te zijn met een exitstrategie voor conventionele motoren. Anderzijds lanceert BMW in 2025 een nieuw platform – Neue Klasse – voor een familie van elektrische modellen. Elk model, van de 2-Reeks tot de X7 (merk hoe van de 1-Reeks geen sprake is), zal op hetzelfde platform staan. De Beiers verzetten zich met andere woorden niet tegen de elektrische transitie, maar houden toch liever een slag om de arm…