Met twee nieuwe benzinemotoren brengt BMW het motorenpalet van de X1 in evenwicht. In totaal staan er nu drie benzinemotoren en drie diesels ter beschikking. De nieuwelingen zijn een kleine instapmotor en een zescilinder-in-lijn in het midden van het gamma.

sDrive18i

Zoals gewoonlijk bij BMW mag je je niet fixeren op de benaming om de cilinderinhoud te kennen. Onder de motorkap vinden we een 2-liter viercilindermotor die 150 pk levert bij 6.400 toeren per minuut en bij 3.600 toeren een koppel van 200 Nm produceert. De kracht van de sDrive18i gaat alleen naar de achterwielen via een manuele of automatische versnellingsbak met zes verhoudingen. De prestaties zijn erg correct. In minder dan 10 seconden spurt hij van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 200 km/u. BMW kondigt een verbruik aan van 8,2 l/100km en een CO2-uitstoot van 192 g/km.

xDrive25i

Met dit model komen we in een andere wereld terecht. De zescilinder-in-lijn is immers dé specialiteit van het huis. Met 218 pk en 277 Nm bij 2.500 toeren zorgt deze motor voor uistekende en erg lineaire prestaties, zonder natuurlijk het traditionele raffinement te vergeten. De xDrive25i is standaard voorzien van vierwielaandrijving en een automatische versnellingsbak met zes verhoudingen. In minder dan 8 seconden rondt hij de kaap van 100 km/u en de topsnelheid ligt hoger dan 220 km/u. Een benzinemotor met een grote cilinderinhoud, een hoog koetswerk, een automaat en vierwielaandrijving zijn zeker niet de ideale ingrediënten voor een verbruiksrecord. Toch heeft deze xDrive25i maar 9,3 l/100 km nodig en stoot hij 217 g CO2/km uit.