Laten we de aanpassingen aan de X1, die nogal pompeus “nieuwe X1” genoemd wordt door BMW, eens nader bekijken. Je hebt een geoefend oog nodig om de esthetische verschillen tussen de twee generaties op te merken.
De bumpers hebben een nieuwe structuur (lees: enkele andere plooien) en een groter gekleurd oppervlak. De hertekende koplampen kregen een led-strook en led-ringen voor de dagrijverlichting in combinatie met de optie xenon. We zien ook een nieuwe inkapseling voor de mistlampen. De inzetstukken onderaan de voor- en achterbumper die de auto beschermen in het terrein werden groter en ook de achterlichten evolueren, met led-stroken zoals bij andere modellen van het merk.
Goed zoeken…
Aan de zijkant zijn knipperlichten geïntegreerd in de spiegelkappen. Ook verschijnen 19-duimsvelgen in de catalogus. Het principe van de verschillende afwerking naargelang de doelgroep, zoals eerst verscheen in de 1-Serie en later in de nieuwe 3-Serie, wordt nu ook in de X1 toegepast. Er is keuze tussen de xLine en de sportLine, met elk zijn stijlelementen en uitrusting aan de buiten- en binnenkant, als alternatief voor de basisversie.
Ook het interieur evolueerde, vooral op het niveau van de centrale console (lager) en de materiaalkeuze (zoals pianolak of chromen inzetstukken) die de kwaliteitsindruk verbetert. Het oogt duidelijk “premium”, maar voelt kwalitatief toch minder aan dan in de X3 of X5.
Grenzen verleggen
De evolutie van de mechaniek is van groter belang aangezien er nieuwe motoren verschijnen. Het instapticket heet nu sDrive 16d. Dit tweeliterblok levert een vermogen van 116 pk en een koppel van 260 Nm. De sDrive 18d en xDrive 18d werden vernieuwd, net als de sDrive 20d Efficient Dynamics, met een veelbelovende 163 pk, 119 g CO2/km en 4,5 l/100 km. De 23d is vervangen door de xDrive 25d met 218 pk en 450 Nm koppel. Die slaagt erin 14 pk meer te leveren, 0,1 l minder te verbruiken (5,9 l/100 km) en maar 154 g CO2/km uit te stoten. Nog straffer: deze 4x4 uitgerust met de optionele achttrapsautomaat verbruikt gemiddeld maar 5,5 l/100 km en stoot 145 g CO2/km uit. Bij alle andere motoren is er een positieve evolutie in het vermogen en/of het verbruik dankzij Start & Stop (ook met automaat), recuperatie van remenergie, de EcoPro-rijmodus, enzovoort.
Nog beter
We ontdekken de “nieuwe X1” in München in de spectaculaire koetswerkkleur Valencia Orange. Verrassend, maar het staat hem goed en past perfect bij het lichte Oyster-interieur. Eerlijk gezegd zien we amper het verschil tussen het oude model en dit nieuwe modeljaar, behalve de leds in de nieuwe koplampen en het meer geraffineerde ontwerp van het stuurwiel.
Voor de rest begeven we ons op bekend terrein en de bestuurder van om het even welk BMW-model zal dit door de ergonomie en de gelijkaardige uitrusting een vertrouwde omgeving vinden. Dat maakt een eventuele downsizing minder pijnlijk. Waarom treuren om een 7-Serie of X2 wanneer je een 3-Serie of X1 kunt kiezen met even rijkelijke uitrusting? Deze “kleine” X1 presteert op hoog niveau en de uitrusting is eindeloos. Hij slaat geen mal figuur in vergelijking met zijn voorgangers. De prestaties van zijn motoren en automatische versnellingsbak dwingen bewondering af. Het zou dwaas zijn om 2.190 euro te willen besparen en niet te kunnen genieten van deze automaat die ongeloof plezierig en doeltreffend werkt. De X1 is ook gezegend met een uitstekend onderstel en foutloos weggedrag, wat je slechts een beetje betaalt door een ophangingscomfort dat slechte wegen minder goed verteert.