De SUV X3 wordt het eerste BMW-model dat verkrijgbaar is met zowel klassieke verbrandingsmotoren als een plug-in hybride aandrijflijn en een elektrische versie. Die laatste is nog niet beschikbaar (die wordt in de loop van volgend jaar gelanceerd), maar de stekkerhybride X3 is echter al wel te bestellen in ons land. De productie start in december in de Amerikaanse BMW-fabriek van Spartanburg en de leveringen beginnen in de lente van 2020.

292 pk

De aandrijflijn van de X3 xDrive30e is gestoeld op een drukgevoede 2.0-benzineviercilinder van 184 pk en een elektromotor van 109 pk die is geïntegreerd in de Steptronic-achttrapsautomaat. Het gecumuleerde vermogen kan oplopen tot 292 pk en 420 Nm. Die kracht wordt aan de weg doorgegeven via de vier wielen. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt in het beste geval 6,1 seconden.

12 kWh

De lithium-ionbatterij heeft een opslagcapaciteit van 12 kWh (waarvan 10,8 kWh bruikbaar is) en maakt een theoretisch elektrisch rijbereik mogelijk van 41 tot 46 kilometer volgens de WLTP-norm. In zijn basisversie blijft de gehomologeerde CO2-uitstoot nipt onder de grens van de 50 g/km.

De Belgische basisprijs ligt op 57.800 euro. Ter vergelijking: zijn voornaamste rivaal, de Audi Q5 50 TFSI e, vergt een investering van minstens 54.900 euro en heeft een batterij van 14,1 kWh.