20191002091334bollinger.jpg

Op basis van zijn offroader B1 heeft Bollinger, gespecialiseerd in hoekige en basic terreinwagens met elektrische aandrijving, de pick-up B2 bedacht. Het ding oogt als een kruising tussen een oude Defender en een Hummer, maar dankzij twee elektromotoren en een batterij van liefst 120 kW kan hij zich milieuvriendelijk en fluisterstil door onherbergzame gebieden voortbewegen. De B2 is 51 centimeter langer dan de B1 en zijn laadbak heeft een lengte van 1,83 meter.

20191002091243bollinger.jpg
20191002091245bollinger.jpg

20191002091335bollinger.jpg

Net zoals in de B1 kan de achterbank echter worden neergeklapt en loopt de laadvloer door tussen de voorstoelen tot in de neus – daar zit namelijk geen plaatsrovende verbrandingsmotor. Op die manier kunnen voorwerpen even lang als de auto gewoon mee. Het laadvermogen van 2,3 ton is gigantisch en betekent dat het voertuiggewicht mag verdubbelen (het leeggewicht is ook 2,3 ton), en ook het sleepvermogen van 3,4 ton is straf.

20191002091244bollinger.jpg

Alles bij elkaar geteld betekent dit dat een volgeladen Bollinger B2 met aanhangwagen tot 8 ton kan wegen. Dat is ook niet verwonderlijk als je kijkt naar de specificaties: de twee elektromotoren (één per as) ontwikkelen samen 614 pk en 905 Nm en de batterij brengt de auto tot 320 kilometer ver. In onbeladen toestand knalt dit agrarisch ogende gevaarte van 0 naar 100 km/u in slechts 4,5 seconden. Wat dat moet kosten? Dat weet nog niemand: voorlopig zit Bollinger nog in de ontwikkelingsfase en weten we nog niet wat de prijs of zelfs de lanceringsdatum is…