Yeelen Möller

18 MAR 2024

Brabus 930: 930 pk en toch zuinig!

Net wanneer je dacht dat het niet gekker kon dan de 802 pk sterke Mercedes-AMG S 63 E Performance, doet Brabus er nog een schepje bovenop met de Brabus 930. Inderdaad, met 930 pk!

Mercedes-AMG heeft momenteel de kroon in handen in de pk-wedloop met zijn 802 pk sterke plug-inhybride V8, die het in de S 63 E Performance heeft gestoken, maar ook in de SL 63 E Performance en AMG GT 63 S E Performance. Een beest van een aandrijflijn die toch nog vrij zuinige verbruikcijfers kan voorleggen dankzij de batterij van 13,1 kWh. Maar er zat duidelijk nog wat marge op, want Brabus heeft zijn nieuwste creatie voorgesteld: de Brabus 930, die de krachtigste S-Klasse ooit... nog eens 128 pk sterker maakt.

Koppel van een hypercar

Een vermogenswinst die volledig ten goede komt van de 4 liter-V8 met twee turbo’s, want Brabus heeft niet aan de elektromotor geraakt. De benzinemotor ziet zijn piekvermogen wel toenemen tot 740 pk (standaard: 612 pk), wat samen met de 190 pk sterke elektromotor op 930 pk uitkomt. Maar misschien wel nog indrukwekkender is het maximale koppel: 1.510 Nm! Dat is bijna evenveel als de Bugatti Chiron (1.600 Nm)! Het is in ieder geval voldoende om de 2,6 ton zware luxeberline in 3,2 seconden naar 100 km/u te katapulteren, voor een begrensde topsnelheid van 290 km/u. Oplettende lezers zullen doorhebben dat dit slechts 0,1 seconde sneller is dan de standaard AMG, maar dat mag de pret niet verpesten. Het normverbruik blijft trouwens beperkt tot 4,4 l/100 km... op papier.

Duister vanbuiten en vanbinnen

Om die prestaties extra in de verf te zetten, heeft Brabus de dikke S-Klasse nog wat dikker gemaakt met een carbon voorbumper die zowel meer downforce opwekt én voor betere koelprestaties zorgt. Ook achteraan is er een carbon diffusor en een spoilerlip op de kofferklep om de berline wat meer visuele présence te bezorgen. Een verlaging van 10 mm en 22-inch Monoblock ZM-velgen maken de look af.

Aan boord wordt de duistere look verdergezet, met zwart leer op zowat elk mogelijk oppervlak, aangevuld door carbon en verduisterd metaal. Bijzonder is ook het zeeschelpvormige patroon op de zetels, een handelsmerk van het ‘Masterpiece’-interieur van Brabus. Dan blijft enkel nog de prijs over: 405.000 euro, ofwel zo’n 182.000 euro duurder dan de standaard Mercedes-AMG S 63 E Performance. Exclusiviteit heeft natuurlijk zijn prijs, maar wij kunnen wel leukere dingen bedenken om te doen met die som... 

?

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ