De Toyota GR Yaris is een van die uitzonderlijke modellen die, ondanks de steeds strenger wordende regels voor auto’s met een verbrandingsmotor, nog steeds ouderwetse prestaties en rijplezier levert zonder compromis. Een ras dat stilaan met uitsterven bedreigd is, aangezien de sportmodellen met verbrandingsmotor steeds vaker uit de catalogi van de constructeurs verdwijnen...
Gezien het succes van de eerste versie van de GR Yaris, heeft Toyota besloten een vernieuwde versie uit te brengen met een nieuwe look. Een model waar duidelijk naar werd uitgekeken, want slechts twee uur nadat de bestelboeken opengingen, hebben de kleine honderd exemplaren voor de Belgische markt al een baasje gevonden. Een enorm succes dat de vraag oproept of er nog een extra reeks toegekend zal worden aan België. De invoerder kan dit nog niet bevestigen, maar zegt wel dat de speciale WRC-reeksen van de nieuwe GR Yaris in mondjesmaat geleverd zullen worden aan ons land.
Exclusieve prijs
Ondanks zijn hoge prijs (48.630 euto met handbak, 51.270 euro met automaat) heeft het de GR Yaris dus geen moeite gekost om genoeg klanten te vinden. Een prijs die wordt gerechtvaardigd door 19 pk extra (280 pk in plaats van 261 pk voor de eerste versie) en 30 Nm meer koppel (een totaal van 390 Nm). Onder de motorkap zit wel nog steeds dezelfde 1,6 liter-driecilinder turbobenzine, gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak of een nieuwe 8-trapsautomaat ontwikkeld door Aisin.
Wat het uiterlijk betreft, springt de voorbumper van de GR Yaris nu extra in het oog dankzij een metaalkleurige grille die ook de voorkant verstevigt en zaken als de radiator beschermt. Het interieur krijgt voortaan een volledig digitaal instrumentarium en een op de bestuurder gericht dashboard, terwijl de zitpositie is verlaagd om de toegang aan boord te vergemakkelijken voor grote bestuurders.