In het Brusselse plan gaat de aandacht naar deelauto’s, snelheidsbeperkingen en verplaatsingen te voet. Geen echte revolutie, maar een plan waarin werd nagedacht over de manier waarop alle verplaatsingsmanieren samen de mobiliteit kunnen verbeteren.
Digitale toekomst
De afstand die je moet afleggen bepaalt in het plan de voorkeur voor het transportmiddel. Bedraagt die afstand minder dan 5 kilometer, dan beveelt het plan aan om de fiets te nemen of te voet te gaan. Daarvoor moeten er nog wel de nodige fietspaden worden aangepast in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Voor langere afstanden wordt het openbaar vervoer aangeraden. De auto, bij voorkeur een deelauto, wordt pas in het laatste geval aangeraden.
Door voetgangerszones uit te breiden, het aantal publieke parkeerplaatsen te verminderen maar meer park-and-rideplaatsen te plannen, zowat overal een zone 30 in te voeren en een app te ontwikkelen om alle vervoersmiddelen met elkaar te linken, wil het Good Mood-plan automobilisten ontmoedigen om met de auto naar de stad te komen. Daarnaast zijn er ook ideeën om de plaats voor de auto in de stad te beperken.