De twee wedstrijden in de proloog van de 25 Uren hebben nog geen klaarheid kunnen werpen over de favorieten voor het kampioenschap. Het verschil tussen Frederic Bouvy-Christian Kelders en Steve Vanbellingen-Ruben Maes werd met slechts één puntje verkleind. De als derde geklasseerde De Crem-Schroyen moesten met een opgave in de eerste race de rol lossen. Een zaak is zeker: er is nog niets beslist.
De start van de eerste manche verliep nogal chaotisch en na enkele honderden meters haakten de Jaguar X-Type van polesitter Jerome Thiry en de Audi van Nicolas De Crem op de Raidillon in elkaar. Zij mochten het meteen voor bekeken houden. Uiteraard wachtte de concurrentie niet en bij de interventie van de safety-car was de rangschikking als volgt: Jeffrey Vanhooydonk (KIA) voor Arnaud Gomez (Touring Cup), Armand Fumal (Touring Cup), Ludovic Sougnez (Touring Cup), Eric Qvick (BMW M3) en Steve Vanbellingen (BMW M3 Silhouette).
Bij de restart ging Jeffrey Vanhooydonck bij de Source in de fout. Enkele seconden later werd hij door Christian Kelders gevolgd, terwijl Steve Vanbellingen van de situatie profiteerde en zijn BMW Silhouette aan kop plaatste. Ludivic Sougnez was minder gelukkig. Een aanrijding zorgde ervoor dat de voorzijde van zijn nieuwe Touring Cup danig verfomfaaid werd en hij de pits in moest.
De leider dook als eerste de pitstraat in waar hij, conform het reglement, zijn pitstop met 23 extra seconden zag verlengd worden. Jeffrey Vanhooydonck (KIA) en Stephane Lemeret (Mazda) namen het commando over, maar uiteraard moesten zij even later ook de pits in. Na de “pitwals” was het de BMW M3 Silhouette van Ruben Maes die de leiding nam voor de Mazda van David Dermont en de KIA’s van Koen Wauters en Philippe Steveny. Zij doken echter onder de normtijd en moesten voor een drive-trough weer even langs de pits.
Ondertussen trok Fred Bouvy alle registers open en naderde hij met grote schreden op de leiders. De regerend kampioen strandde echter op 11 seconden van Ruben en moest zich met de tweede plaats tevreden stellen. Ondanks dat de benzinepomp tijdens de laatste vier ronden voor heel wat problemen zorgde, wist David Dermont met de Mazda het podium te vervolledigen. Vervolgens zagen we de eerste KIA van Steveny-Dockerill, waarna de eerste Touring Cup met Fuùmal-Soulet aan het stuur over de finish denderde.
In T3 was het weer de BMW M3 van Eric Qvick en Frédérique Jonckheere die aan het feest was, terwijl de Honda Integra van de Britten Mark Lemmer et Mike Brauwn een uitstekend debuut in de BTCS mocht vieren. Na hen volgde de Renaults van “solorijders” Christian Sterckx en Christian Franck.
De KIA in de tweede race
Bij het vertrek van de tweede manche was de regen van de partij. Op de grid kwamen we echter één wagen tekort. De Mazda RX8 Silhouette had tijdens de formatieronde ter hoogte van de verbindingsbocht immers vuur gevat. Net als bij de 12 Uren kwam David Dermont er met de schrik vanaf, maar de opgave was onvermijdelijk.
De wedstrijdleiding gaf de teams de tijd om de auto’s het juiste schoeisel te voorzien en bij het groene licht was het Koen Wauters die de kop nam voor Fred Bouvy en Ruben Maes. Julien Schroyen lag op de vierdeplaats, maar verloor het contact met de leiders nadat hij aan de chicane rechtdoor ging, terwijl Werner Moons met de tweede KS BMW de stands indook voor een weigerende ruitenwisser. Enkele plaatsen veder zagen we een sterke Christophe Geoffroy die aan het stuur van de SEAT Leon een mooie 6e plaats claimde.
De demonstratie van Koen Wauters werd in de 9de ronde afgeremd, toen de mooie KIA aan de chicane in het gras belandde. Meteen ging zo de deur open voor zijn broertje die met Philippe Steveny aan het stuur het commando overnam voor de Renault Megane. De rijder van Chad Racing wou zijn pitstop tot het uiterste uitstellen, maar net voor hij de pitlane indraaide werd de “pitstop window” gesloten. Een bestraffing in de vorm van een drive-trough kon dan ook niet uitblijven, waardoor Ian Dockeril de weg vrij liet voor Christian Kelders die Fred Bouvy aan het stuur van de Megane had afgelost.
Het zag er dan ook naar uit dat het merk met de ruit naar een zekere overwinning snelde, maar in de laatste ronde reed de Megane tergend traag rond. Bij het uitkomen van de chicane leek het er zelfs even op dat Christian Kelders tot stilstand zou komen, waarna Ian Dockerill hem voorbijstoof en hij als tweede de finish overschreed. Wat later kwam de verklaring: “We willen vermijden dat we tot het einde van het seizoen 50 kilo extra moeten meezeulen…”.
Ondanks de drive-trough won de KIA Pro Cee’d de race voor de Renault en de BMW van Steve Vanbellingen en Ruben Maes. Fumal-Soulet tekenden voor de dubbel in S2 terwijl Pierre-Yves Rosoux en Christophe Geoffroy de lauweren in T3 mochten ontvangen. In T2 bevestigden de Britten Mark Lemmer en Mike Brauwn hun succes van voordien en verder zagen we nog knappe races van David De Saeger en Luxemburger Christian Franck, die op de gladde piste beiden erg efficiënt onderweg waren met hun Renault Clio
Race 1 : 1. Vanbellingen-Maes (BMW M3 Silhouette) 21 ronden ; 2. Bouvy-Kelders (Renault Mégane) op 11.833 ; 3. Dermont-Lémeret (Mazda RX8 Silhouette) op 25.793 ; 4. Stéveny-Dockerill (KIA Pro_Cee'd Silhouette) op 43.284 ; 5. Fumal-Soulet (Touring Cup) op 1.08.630, 1ste in S2 ; 6. Moonens-Redant (BMW M3 Silhouette) op1.09.795 ; 7. Schmetz-Gomez (Touring Cup) op 1.12.302 ; 8. Wauters-Vanhooydonk (KIA Pro_Cee'd Silhouette) op 1.28.345 ; 9. Qvick-Jonckheere (BMW M3) op 1.33.012 ; 10. Servais-Fontaine (Touring Cup) op 1.36.141... 16. Lemmer-Brauwn (Honda Integra) op 1 ronde, 1ste in T2; ene.
Race 2 : 1. Stéveny-Dockerill (KIA Pro_Cee'd Silhouette) 20 ronden in 1h01.43.239 ; 2. Bouvy-Kelders (Renault Mégane) op 00.716 ; 3. Vanbellingen-Maes (BMW M3 Silhouette) op 11.374 ; 4. Fumal-Soulet (Touring Cup) op 15.675, 1ste in S2 ; 5. Rosoux-Geoffroy (SEAT Leon) op 34.602, 1ste in T3 ; 6. Corthals-Vanthoor (SEAT Leon) op 37.060 ; 7. Schmetz-Gomez (Touring Cup) op 58.154 ; 8. Minette-Capocci (SEAT Leon) op 1.47.201 ; 9. Smits-Cleynhens-Thiry (Jaguar X-Type Silhouette) op 1.48.388 ; 10. De Crem-Schroyen (Audi A4 Silhouette) op 2.21.235... 15. Lemmer-Brauwn (Honda Integra) op 1 ronde, 1ste in T2 ; enz.
Kampioenschap (officieus) : 1. Bouvy-Kelders 165,5 ptn ; 2. Vanbellingen-Maes 139,5 ; 3. De Crem-Schroyen 110,5 ; 4. Stéveny-Dockerill 91 ; 5. Servais-Fontaine 76 ; 6. Dermont 70 ; 7. Fumal-Soulet 66,5 ; 8. Schmetz-Gomez 62 ; 9. Radermecker-Latinne 61 ; 10. Smits-Thiry-Cleynhens 57,5 ; enz.