Een Bugatti is sowieso goed voor grootse cijfers en dat is met de Chiron niet anders: 1.500 pk, 1.600 Nm, een gelimiteerde topsnelheid van 420 kilometer per uur en 13,6 seconden om... 300 kilometer per uur te halen. Volstaat dit nog niet? Deze 2 ton pure bolide bereikt in 2,5 seconden 100 kilometer per uur en in 6,5 seconden zit je al aan 200 kilometer per uur. De titanium uitlaat telt 6 uitgangen, waarvan er twee naar beneden zijn gericht. Het geluid kan je al raden. En de kilometerteller gaat tot... 500 kilometer per uur. Jawel, dat heb je goed gelezen: 500 kilometer per uur.
Even over de prijs
Met zijn wilde en agressieve karakter, neemt de Chiron toch een paar stijlelementen over van de Veyron. Maar naast enkele details uit het verleden, heeft deze wagen toch zijn eigen, bijzonder unieke, karakter. Een persoonlijkheid waar trouwens amper 500 gelukkigen kennis mee zullen maken, want de productie is uiteraard gelimiteerd. Wie een Chiron in zijn garage wil hebben, zal geld op tafel moeten leggen met een prijskaartje van 2,4 miljoen euro, zonder btw. Jawel. Intussen zijn er al 120 exemplaren verkocht.
Geen hybrideversie
Hoewel eerder aangekondigd werd dat de nieuwe Bugatti een hybridemotor zou hebben, is dit niet het geval. Deze zou voor extra gewicht hebben gezorgd en ook ruimte hebben ingenomen, en dit was geen optie voor de ingenieurs. Wolfgang Durheimer, CEO van Bugatti, was bijzonder duidelijk toen hij het over deze kwestie had bij onze collega’s van ‘Top Gear’: ‘We hebben onze topsnelheid verhoogd, de wagen wint 25% aan kracht en de aerodynamica is erop vooruit gegaan, net als de wegligging. Een hybrideversie hadden we dan ook niet nodig.’
Een bekende W16
Centraal achteraan ligt het hart van dit beest: een W16 overgenomen uit de Veyron, met enkele aangepaste details. Met zijn 8-liter motor en 4 turbo's ontwikkelt deze wagen maar liefst een kracht van 1.500 pk en 1.600 Nm. Deze wordt naar de vier wielen overgebracht via een 7-traps automaat met dubbele koppeling.
5 rijmodi
Net zoals de meeste GT’s van dit moment, heeft de Chiron vijf standen om je rijmodus te kiezen. Hiermee bepaal je de aerodynamica via de achtervleugel, de reactiesnelheid van de motor, de maximale snelheid (380 of 420 kilometer per uur), de hoogte van de auto en de afstelling van de elektronica.