Met een productie van maximum 450 exemplaren die tussen 2005 en 2015 werden gebouwd, behoort de Veyron tot het beperkte clubje van supercars. Vanaf het begin hield de Veyron alle autofanaten in de ban. Zijn technische fiche leek dan ook eerder van een buitenaards wezen afkomstig te zijn: een W16 motor, met een inhoud van 8 liter, 4 turbo’s, 1.001 pk, 1.250 Nm koppel, vierwielaandrijving en een automatische zevenversnellingsbak. En met de Super Sport deed Bugatti daar nog een schepje bovenop: de W16 genereerde daarin 1.200 pk en 1.500 Nm koppel.


Prijzen

Wie een Veyron nieuw kocht, moest daar 1 miljoen euro voor betalen, exclusief belastingen. Alles bij elkaar liep het uiteindelijke kostenplaatje gauw op richting 1,6 miljoen euro.

Van de Veyron werden bovendien heel wat speciale uitvoeringen gebouwd zoals de Grand Sport (cabriolet), de Super Sport en de Grand Sport Vitesse die de prijs lieten oplopen richting 2 miljoen euro.

Bij het doorverkopen van een Veyron verliest die ongeveer 20 à 25% van zijn waarde, maar door de recente jacht op collector’s items heeft de Veyron opnieuw de wind in de zeilen. Zijn productie is immers gestopt en de tweedehands Veyrons zien hun waarde weer stijgen. Wie nu een Veyron wil kopen, houdt alvast rekening met een prijskaartje van minstens 1,5 miljoen euro.

Dat lijkt ons eigenlijk nog redelijk aangezien de prijs van dit soort wagens van nu af aan alleen maar zal stijgen.


Onderhoud

De Veyron tart de wetten van de fysica: hij gaat van 0 naar 100 km/u in 2,5 seconden en heeft een topsnelheid van 407 of 420 km/u. De grenzen van de fysica worden opgezocht, maar dat geldt ook voor die van de mechanica. Wie stevig met zijn Veyron aan de slag gaat, die moet alle onderdelen een keer per jaar laten controleren. Bugatti raadt overigens aan om, ongeacht het aantal kilometers per jaar dat je aflegt, een keer per jaar alles te laten nakijken. Kostprijs: 16.000 euro.

Vanuit veiligheidsoverwegingen wordt er aangeraden om elke 4.0000 km je banden te laten vervangen. Of elke keer nadat je harder dan 400 km/u hebt gereden. De Michelins die speciaal voor de Veyron werden gemaakt, kosten 30.000 euro voor een set van vier. En je banden, die vervang je allemaal samen. Maar daar stopt het niet. Ook de velgen zijn van cruciaal belang. Bugatti raadt aan om ze na 10.000 à 15.000 km te vervangen. Kostprijs? 35.000 euro!


Conclusie

Nadat je deze cijfers hebt gelezen, mag het niet verbazen dat het aantal afgelegde kilometers met een Veyron eerder bescheiden zal blijven. De Veyron is in de eerste plaats een flamboyante technologische hoogmis waarmee de VW Group wilde tonen waartoe het instaat is. Hij biedt surreële prestaties en de kostprijs om die te kunnen beleven, kan maar worden gedragen door een select clubje van erg welgestelde autofanaten. En die maken soms ook heel eenvoudig de rekening. Het verhaal wil immers dat een van de eigenaars van een Veyron met zijn wagen op zijn favoriete stuk weg wilde gaan rijden. Het probleem was dat dat uitzonderlijk stukje weg zich op 1.000 km van de woonplaats van de eigenaar bevond. Die besloot prompt om de Veyron op een vrachtwagen te zetten en achterna te vliegen met zijn privé jet. Dat kwam ‘m goedkoper uit dan met de Veyron zelf naar ginder te rijden.