Tot voor kort brak Tesla alle records en stond het wereldwijd bovenaan de rangschikking met het grootste aantal verkochte elektrische modellen. Maar de groei bij Tesla vertraagt wat, onder andere door productieproblemen in China, terwijl het Chinese BYD (Build Your Dreams) zijn expansie verderzet. Tesla blijft met 565.000 verkochte auto’s in de eerste 6 maanden van dit jaar echter de grootste in het 100% elektrische segment, tegen meer dan 320.000 exemplaren voor BYD. Maar volgens de Chinese regels, waarbij plug-in hybride voertuigen ook meetellen, klopt BYD de Amerikanen met meer dan 640.000 gebouwde stekkerauto’s. Het is maar hoe je het bekijkt...
Binnenkort ook in België
En BYD breidt zijn markt nog uit. Gisteren kondigde het officieel aan dat het in Nederland in zee gaat met Louwman, de invoerder van Toyota, Lexus en Suzuki bij onze Noorderburen. Maar in de komende weken zou er ook een aankondiging komen over een samenwerking voor ons land met Inchcape. Die naam zegt je misschien niet veel, maar het is onder andere de invoerder voor Toyota en Lexus in ons land. Geen toeval, want BYD werk al samen met Toyota. De precieze details zijn nog niet bekend, maar in Nederland zal er vooral ingezet worden op de online verkoop van auto’s, en een aantal test- en afleverpunten. Klinkt een beetje als de strategie van Tesla.
Elektrische SUV met 400 km rijbereik
Het eerste model dat in Nederland – en dus waarschijnlijk ook in België – aangeboden zal worden, is de Tang, een elektrische zevenzits SUV met vierwielaandrijving. Met zijn 272 pk sterke elektromotor en batterij met een capaciteit van 86 kWh haalt hij de 100 km/u in minder dan 5 seconden en komt hij zo’n 400 km ver. De Tang is trouwens al verkrijgbaar in Noorwegen, waar BYD vorig jaar al voet aan Europese grond zette en al 1.000 exemplaren aan de man wist te brengen.