De Kamer heeft unaniem een wetsvoorstel goedgekeurd over de wetgeving rond de ‘Car-Pass’. Vanaf 1 juli 2023 zijn er heel wat wijzigingen gepland.
Praktische en statistische aspecten
Deze evoluties houden een praktisch voordeel in voor professionals in de sector: bedrijven zullen de kilometerstanden aan Car-Pass kunnen doorgeven op basis van de nummerplaat in plaats van het chassisnummer om zo de procedure te vergemakkelijken. De nieuwe wet bepaalt ook dat de door Car-Pass verzamelde gegevens kunnen worden gebruikt voor studies en statistieken. "Maar niet alles zal toegestaan zijn. Aan het gebruik van deze gegevens worden zeer strenge voorwaarden gesteld," zegt Michel Peelman, directeur van Car-Pass, gerust. Alleen bepaalde instanties (universiteit, administratie, enz.) zullen er toegang toe hebben en alleen voor niet-commerciële doeleinden. Bovendien wordt de verstrekte informatie geanonimiseerd.
WLTP-rijbereik
Ook vanaf 1 juli 2023 zal de Car-Pass het WLTP-rijbereik van elektrische modellen vermelden. Deze informatie wordt toegevoegd aan de nu al gepubliceerde informatie, zoals de kilometerstand, gehomologeerde CO2-uitstoot, Euronorm, datum van eerste inschrijving, controle na een ongeval of terugroepacties die nog openstaan voor het voertuig.
Digitaal onderhoudsboekje
Bovendien moeten autobedrijven vanaf 1 januari 2024 naast de kilometerstand ook een beschrijving geven van de werkzaamheden die aan het voertuig zijn uitgevoerd. De Car-Pass zal op die manier verder evolueren om een digitaal onderhoudsboekje te worden, naast een middel om kilometerfraude te bestrijden. De beschrijvingen van de uitgevoerde werkzaamheden kunnen gemakkelijk geconsulteerd worden door de unieke QR-code op elke Car-Pass te scannen.
Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: