Caterham doorbreekt de beruchte vicieuze cirkel die maakt dat elk nieuw model iets groter en zwaarder is dan zijn voorganger. De Seven 170 kiest net omgekeerd voor een positieve evolutie. Deze nieuwe versie volgt de Seven 160 op en wordt een flink stuk smaller. 10,5 centimeter om precies te zijn, zodat zijn breedte zich beperkt tot slechts 1,47 meter.
Resultaat: dit sportwagentje slaagt erin om zijn gewicht nog te verlagen, zodat hij voortaan uitkomt bij “iets meer dan 440 kilo”.
Ondanks het bescheiden turbodriecilindertje van 660 cc van bij Suzuki met slechts 84 pk (116 Nm) onder zijn motorkap belooft deze Seven een verhouding gewicht-vermogen van 170 pk per ton (vandaar de naam…).
Dat geeft hem toegang tot meer dan eerlijke prestaties, zonder het ‘ongefilterde’ karakter van het model te vergeten, dat zijn sensaties nog meer versterkt: 0 naar 100 km/u in 6,9 seconden en een topsnelheid van 180 km/u.
En dat is niet het enige, want Caterham stelt zijn nieuwe Seven 170 voor als een van de meest ecologische auto’s op de markt, met een Euro 6-homologatie en een CO2-uitstoot van 109 g/km.
Een laatste detail nodig om je definitief over de schreef te trekken? De basisprijs van dit speeltje ligt op 29.495 euro exclusief btw voor de S-versie of 30.995 euro voor de meer radicale R (met onder meer sportieve schokdempers en een sperdifferentieel). Waar mogen we tekenen?