Nadat Citroën eerder het segment van de grote reisberlines had verlaten, keert het er nu naar terug met de originele C5 X. De ‘X’ in zijn naam verwijst naar de wijziging in zijn positionering tegenover de vroegere ‘gewone’ C5-generaties. Deze keer kiest de Fransman namelijk voor een oriëntatie als cross-over door de codes van de berline, de break en de SUV te combineren.

4+1 versies

Afhankelijk van de gekozen motorversie biedt Citroën particuliere kopers tot 4 uitrustingsniveaus: Live, Feel, Shine en Shine Pack. Uiteraard heeft Citroën ook een variant voor professionele klanten bedacht met de lijn Business. Die voegt aan de instapversie Live een aantal voor de fleetmarkt onmisbare elementen toe zoals de interface MyCitroën Drive Plus met zijn grote aanraakscherm van 12 duim, draadloos opladen van smartphones, een parkeerhulp of een bestuurdersstoel met verstelbare lendensteun.

3 aandrijflijnen

Verwacht geen dieselmotor, de C5 X is enkel verkrijgbaar met twee benzines (PureTech 130 en PureTech 180) en een plug-inhybride aandrijflijn. Een achttrapsautomaat is steeds standaard.

De benzinemotoren komen later op de markt, maar voor de PureTech 130 pk EAT8 is nu al een startprijs aangekondigd van 32.820 euro.

Aanvankelijk komt de C5 X bij ons op de markt met de plug-inhybride aandrijflijn Hybrid 225 ë-EAT8, die de PureTech-motor van 180 pk combineert met een elektromotor van 81,2 kW (110 pk) en een lithium-ionbatterij van 12,4 kWh. Deze motor is niet verkrijgbaar met het laagste uitrustingsniveau Live voor particulieren en begint als Feel voor 43.820 euro. Reken verder op 46.170 euro of 49.420 euro voor respectievelijk de Shine en de Shine Pack.

De Business van zijn kant brengt het prijskaartje van de plug-inhybride C5 X op 38.115 euro (31.500 euro exclusief btw) voor professionele klanten.