De zesde Camaro-generatie belooft een honderdtal kilogram lichter, iets krachtiger (5%) en 25 procent zuiniger te zijn. Om dat laatste doel te bereiken, zijn de ingenieurs niet over een nacht ijs gegaan en hebben ze gekozen voor een viercilinder. Maar wees gerust, er is ook goed nieuws.
Het onderstel
Natuurlijk blijft de Camaro een achterwielaandrijver. Maar een achterwielaandrijver die nu 94 kg minder weegt én steviger in elkaar zit dan vroeger. De ophanging met meerdere armen garandeert een goede ondersteuning op de weg. Bovendien spreekt Chevrolet over een snellere stuurbekrachtiging en een adaptieve schokdemping, net zoals in de Corvette.
Motoren
Hier vindt zoals gezegd een grote revolutie plaats. Chevrolet introduceert namelijk een viercilinder onder de motorkap van dit model. De tweeliter benzinemotor ontwikkelt dankzij een turbo toch 276 pk en een koppel van 400 Nm. De prestaties zijn allesbehalve belachelijk, aangezien 0 tot 100 km/u minder dan zes seconden duurt. De ingenieurs zeggen ook dat ze grondig aan de akoestiek van de motor gewerkt hebben.
Naast dit kleine blok prijkt de vorstelijke 6.2 V8. Deze motor, die je ook in de Corvette terugvindt, levert een knap vermogen van 453 pk en 613 Nm koppel. Het blok is beschikbaar in combinatie met een manuele of automatische versnellingsbak en is zuiniger dan vroeger. Chevrolet laat de motor ook ademen via een actieve uitlaat die mooi klinkt bij stevige acceleraties of in vrijloop.
Technologie
De Camaro is niet langer de oude dinosaurus zonder moderne uitrusting. Vandaag heeft hij een multimediasysteem dat verbonden is met het internet en uitgerust is met Apple Car Play en de OnStar-bijstandsdiensten, zoals bij Opel. Tot slot doet de verlichting van het interieur een beroep op led-technologie – een Amerikaans fantasietje.
De basisprijs ligt in de buurt van 40.000 euro.