Europa wil zijn wegverkeer volledig elektrificeren, dat is niets nieuws. Volgens Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, is het probleem dat "de markten worden overspoeld met elektrische auto's waarvan de prijzen kunstmatig laag worden gehouden door overheidssubsidies". En dan in het bijzonder in China. Europa wil zijn economische afhankelijkheid van de Aziatische grootmacht afbouwen. Met als resultaat dat de Europese Commissie overweegt om de importheffingen te verhogen voor elektrische auto's afkomstig uit China.
Oneerlijke concurrentie volgens Europa
China subsidieert zijn eigen constructeurs, soms heel zwaar. Ook dat is niets nieuws. Zij kunnen hun elektrische wagens dus (veel) goedkoper verkopen op de lokale markt, maar ook in het buitenland, en dus ook in Europa. Een praktijk die een oneerlijke concurrentie heeft opgeleverd volgens Ursula von der Leyen. Om de situatie weer recht te trekken, overweegt de Europese Commissie dus om de importheffingen op te trekken om deze subsidies te compenseren.
Hogere belastingen? En voor wie?
Momenteel is er echter nog geen beslissing genomen. Het probleem is gewoon op tafel gelegd. De Commissie heeft zichzelf 13 maanden de tijd gegeven om te evalueren of het zinvol is om hogere importheffingen te eisen dan het standaardtarief van 10% voor elektrische wagens afkomstig uit China. Maar het is een netelige kwestie, want niet alle wagens afkomstig uit China zijn van Chinese merken. Sommige Europese of Amerikaanse merken produceren er ook bepaalde modellen. Moeten die dan ook zwaarder worden belast, zelfs als dat betekent dat sommige Europese constructeurs worden benadeeld? En dan hebben we het nog niet over eventuele geopolitieke spanningen gehad... Het is zoals gezegd dus een netelige kwestie, maar geen slechte om over na te denken.