Vanuit een chauvinistisch perspectief is het misschien niet zo gemakkelijk om toe te geven, maar de twee grootste spelers qua elektrische mobiliteit zijn niet afkomstig uit Europa, ondanks de wens van de EU om verbrandingsmotoren tegen 2035 te doen verdwijnen van onder de motorkap van nieuwe auto's. De Chinese groep BYD (Build Your Dreams) en de Amerikaanse constructeur Tesla hebben momenteel het grootste deel van de wereldmarkt voor geëlektrificeerde wagens in handen. Als we kijken naar de top 10 van best verkochte elektrische auto's ter wereld in 2022, dan staan er 2 Tesla's en 4 BYD's in de ranglijst. De eerste Europese wagen (Volkswagen ID.4) eindigt pas op de 6e plaats.

Groeiende rivaliteit

Recenter behaalden Tesla en BYD in het tweede kwartaal van 2023 opnieuw recordverkopen. In dit trimester wist Tesla 466.140 elektrische wagens te leveren. BYD leverde van zijn kant meer dan 700.000 geëlektrificeerde modellen af wereldwijd (BYD verkoopt ook plug-inhybrides naast zijn volledig elektrische wagens, in tegenstelling tot Tesla). Hoewel BYD in Q2 2023 'maar' 352.163 volledig elektrische wagens afleverde, waarmee Tesla voorlopig nog aan de top staat van de wereldwijde BEV-markt, wordt de kloof tussen de twee reuzen wel kleiner. Enerzijds door de sterke groei van BYD op zijn thuismarkt. Maar ook omdat het wereldwijde elektrische offensief van de Chinese groep nog in zijn kinderschoenen staat. 

In Europa zijn de BYD Dolphin en Seal bijvoorbeeld nog maar net aan hun carrière begonnen. En we mogen niet vergeten dat de BYD-groep nog andere merken in zijn portefeuille heeft, zoals Denza, die ook klaarstaan om hun offensief te beginnen op verschillende internationale markten. Dat zet Tesla onder druk, waardoor de Amerikaanse constructeur is begonnen aan een agressief prijsbeleid om zijn verkopen op peul te houden.

Ter vergelijking: de Volkswagen-groep met de merken VW, Audi, Skoda, Seat, Cupra en Porsche samengeteld heeft slechts 180.239 elektrische modellen geleverd tijdens het tweede kwartaal van 2023, tegenover dus 352.163 voor BYD en 466.140 voor Tesla.

Dezelfde grootorde is te zien in de verkoopcijfers van volledig elektrische wagens wereldwijd tijdens de eerste helft van 2023. Tesla zit aan ongeveer 900.000 stuks, BYD haalt 600.000 BEV's en VW zo'n 300.000 wagens. We zullen de balans nog eens opmaken aan het einde van het jaar, om te zien hoe de hiërarchie zich heeft ontwikkeld in de tweede helft van dit jaar.

BYD: een 'complete' speler

Hoewel de impact van BYD aan deze kant van de wereld misschien verrassend is gezien het recente debuut van het merk in Europa, zou het geen verrassing mogen zijn als je in de geschiedenis van het merk duikt. BYD is namelijk een reus op wereldschaal. 'Build Your Dreams' werd in 1995 opgericht en is vandaag een grote groep met meer dan 30 fabrieken over de hele wereld. Bovendien is BYD een complete speler op de markt van elektrische wagens en bouwt het ook zijn eigen batterijen. Het bedrijf is dan ook begonnen met het produceren van batterijen voor de elektronicasector en voor huishoudelijk gebruik. Daarna is het begonnen met wagens te bouwen, met zijn eigen modellen sinds 2005. BYD was zelfs het eerste merk ter wereld dat een plug-inhybride auto lanceerde in 2008! 

Naast auto's bouwt het bedrijf ook bussen, vrachtwagens en vorkheftrucks. Bovendien is BYD, net als Tesla, ook een speler in de sector voor hernieuwbare energie, vooral op vlak van zonnepanelen en thuisbatterijen. Allemaal beetjes die helpen om het bedrijf te positioneren als een wereldspeler in een tijd waarin niet alleen het vervoer, maar ook huizen worden geëlektrificeerd.

En in Europa?

Met zijn gamma van 5 modellen die beschikbaar zijn tegen het einde van het jaar, is BYD ongetwijfeld bezig met zijn positie te versterken in Europa. Voorlopig heeft BYD nog geen enkel model in de top 10 van best verkopende elektrische wagens in Europa in de eerste helft van 2023, waardoor Tesla en Volkswagen de top 4 monopoliseren met respectievelijk hun Model Y, Model 3, ID.4 en ID.3, voor de Fiat 500e op de 5e plek. Maar de doorbraak van een andere Chinese constructeur, MG, die al langer op de Europese markt aanwezig is en met de MG 4 de 6e plek inneemt in deze ranglijst, lijkt te bewijzen dat het niet lang zal duren alvorens BYD ook een plek zal veroveren aan de top van de populairste elektrische wagens in Europa... BYD wist afgelopen juli zelfs naar de top van de elektrische automarkt in Zweden te glippen met de Atto 3, zelfs voor de VW ID.4, BMW i4, Skoda Enyaq en de Tesla Model Y.

Bronnen: