De gevolgen van het chiptekort, dat de meeste autofabrikanten de afgelopen twee jaar dwong hun productiedoelstellingen bij te stellen, beginnen eindelijk wat af te zwakken. Anderzijds heeft deze crisis nieuwe kosten veroorzaakt voor een industrie die tot voor kort de neiging had iets te veel op chipfabrikanten te vertrouwen.
Concreet heeft deze ongekende crisis in de geschiedenis van de autosector de autobouwers ervan bewustgemaakt dat ook zij betrokken moeten zijn bij de productie van deze onderdelen, die tegenwoordig onmisbaar zijn geworden. Een moderne auto kan niet zonder deze chips!
Als gevolg hiervan hebben groepen als Renault, General Motors, Mercedes-Benz en Stellantis onlangs aangekondigd dat ze nauwer gaan samenwerken met chipfabrikanten om specifieke onderdelen te ontwerpen, terwijl autobouwers vroeger tevreden waren met het overhandigen van specificaties aan bedrijven die als gewone onderaannemers werden beschouwd. Deze mentaliteitsverandering betekent onvermijdelijk een nieuwe uitgavepost voor de auto-industrie, vooral qua onderzoek en ontwikkeling. Anderzijds moeten deze nieuwe samenwerkingsverbanden leiden tot een duurzamer aanbod en bijgevolg ook tot redelijkere productietijden.
Chipfabrikanten juichen
Voor de industrie van de elektronische componenten, die sterk in Azië geconcentreerd is, worden deze nieuwe samenwerkingsverbanden met open armen ontvangen. De bazen van heel wat bedrijven in deze hightech sector beschuldigden de autobouwers ervan niet te begrijpen hoe de toeleveringsketen van chips werkt en vooral niet te willen delen in de kosten en risico's die geleid hebben tot de crisis die we nu meemaken. De auto-industrie van haar kant zegt te begrijpen dat ze het risico van de bouw van chipfabrieken, die vaak miljarden dollars kosten, niet langer alleen aan chipmakers kan overlaten.
"We hebben het begrepen"
Volgens studiebureau Gartner zal er tegen 2026 gemiddeld voor zo'n $1.000 aan halfgeleiders in een voertuig zitten, een verdubbeling ten opzichte van 2020. De Porsche Taycan bijvoorbeeld, waar nu al zo'n 8.000 chips in zitten, zal er in de volgende generatie naar verwachting twee tot drie keer zoveel nodig hebben! En Berthold Hellenthal van de Volkswagen Groep vertelde in een reactie bij het persbureau Reuters: "We hebben begrepen dat we deel uitmaken van de halfgeleiderindustrie. We hebben nu teams die zich uitsluitend bezighouden met strategisch halfgeleiderbeheer." Dit is een trend die waarschijnlijk ook door andere autobouwers zal worden geïmplementeerd.