20200227160615cl-20006011bis.jpg

Het vreemde karretje Ami dat Citroën recent nog als conceptcar liet zien, gaat in productie. De look is nog steeds even opvallend, met rechts een deur die conventioneel opent en links een exemplaar dat in omgekeerde richting zwaait. Op die manier kan één enkel deurontwerp voor beide flanken dienen. Ook het perfect symmetrische interieur, het feit dat de tellers zijn vervangen door een app voor je smartphone en dergelijke meer moeten helpen om de kostprijs zo laag mogelijk te houden: in Frankrijk kost hij na een overheidsbonus van 900 euro 6.000 euro.

20200227160613cl-20005004.jpg

Bovendien is het 2,41 meter korte en 1,39 meter smalle karretje gehomologeerd als ‘gemotoriseerde vierwieler’ en is hij begrensd op 45 km/u, waardoor je er bij ons vanaf 16 jaar en zonder rijbewijs mee de baan op mag. Zijn 5,5 kWh kleine lithium-ionbatterij brengt hem tot 70 kilometer ver, waarna drie uur aan een conventionele muurstekker volstaan om hem helemaal op te laden.

20200227160615cl-20005017.jpg

Huren

De specificaties maken duidelijk dat de Ami puur voor stadsgebruik is bedoeld, wat meteen ook zijn draaicirkel van slechts 7,2 meter verklaart. Omdat steeds meer stadsbewoners geen auto meer kopen, is hij vooral toegespitst op PSA’s mobiliteitsplatform Free2Move, waar hij volgens extreem flexibele formules kan worden gehuurd – van 1 minuut tot 4 jaar. In Frankrijk biedt Citroën formules aan vanaf 0,26 euro per minuut, wat vergelijkbaar is met de huurprijs van veel deelsteps of -scooters. Wie hem langer wil, kan hem vanaf 19,99 euro per maand voor zichzelf huren (mits een voorafbetaling van 2.644 euro) zonder hem met anderen te moeten delen.

20200227160614cl-20006002.jpg

Bij ons zullen de tarieven iets hoger liggen, maar al bij al kost dit alternatieve vervoersmiddel per maand even veel als een gemiddeld gsm-abonnement. De verkoop start in Frankrijk op 30 maart en Spanje, Italië, België, Portugal en Duitsland volgen later.

20200227160614cl-20006001.jpg