De Amerikaans-Canadese website Electrek heeft van bronnen dicht bij Tesla vernomen dat de Californische constructeur hard werkt aan een nieuw soort batterijcel, die niet alleen veel goedkoper maar ook veel energiedichter zou zijn dan de huidige lithium-ioncellen. Sinds een paar jaar werkt Tesla samen met de Canadese onderzoeker Jeff Dahn, wereldwijd gezien als een autoriteit in batterijtechnologie, en vorig jaar nam het Maxwell Technologies over, een bedrijf dat eveneens onderzoek doet naar batterijen en supercondensatoren. De gecombineerde knowhow van Dahn en Maxwell zou Tesla nu de mogelijkheid geven om een batterij te bouwen die 100 dollar kost per kWh opslagcapaciteit. Ter vergelijking: voor de Model 3 ligt die prijs net onder de 200 dollar per kWh. Dat betekent dus dat het aandeel van de batterij in de prijs van een EV sterk daalt. Analytici zeggen al lang dat wanneer de grens van de 100 dollar/kWh wordt gehaald, een elektrische auto even veel zal kosten als een model met verbrandingsmotor.

Grotere energiedichtheid

Die lage kostprijs gaat bovendien niet gepaard met compromissen, want de nieuwe batterijtechnologie maakt een hogere energiedichtheid mogelijk, waardoor het accupakket ook lichter en compacter wordt bij een gelijke opslagcapaciteit. Ook nieuw: de cellen voor deze batterij zouden niet langer worden gebouwd door Panasonic – Tesla heeft dat contract al opgezegd – maar door Tesla zelf. Dat betekent dat de Amerikanen hun batterijtechnologie zelf ten gelde zullen kunnen maken door leverancier van andere autobouwers te worden. Volgens de geruchten zouden we al in april van dit jaar een demonstratie van een prototype met de nieuwe batterijcellen mogen verwachten.