20200227111947golfgtigtegtd.jpg

Zoals beloofd toont Volkswagen de sportieve versies van zijn achtste generatie Golf op het salon van Genève. Na de eerste plaagfoto’s krijgen we nu de officiële informatie. De GTI, GTD en GTE hebben talrijke cosmetische details gemeenschappelijk, maar verschillen ook onderling door bepaalde kleuraccenten: rood voor de GTI, blauw voor de GTE en zilver voor de GTD.

Golf GTI

20200227111910golfgti.jpg

20200227111911golfgti.jpg
20200227111912golfgti.jpg

De nieuwe Golf GTI heeft nog steeds een 2.0 TSI in de neus. Deze keer ontwikkelt hij 245 pk en 370 Nm. De turboviercilinder op benzine wordt standaard gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak, maar de zeventraps-DSG is als optie beschikbaar. Net zoals in de ‘burgerlijke’ Golf wordt die laatste gecombineerd met een shift-by-wireversnellingspookje.

Golf GTD

20200227111905golfgtd.jpg

20200227111906golfgtd.jpg
20200227111907golfgtd.jpg

Volkswagen blijft een sportieve Golf op diesel aanbieden. De nieuwe GTD krijgt een 2.0-turbodiesel met 200 pk en 400 Nm. Hij gebruikt twee achter elkaar geplaatste SCR-katalysatoren om zijn stikstofoxidenuitstoot op een efficiëntere manier te onderdrukken. Deze GTD is standaard gekoppeld aan een DSG-7-versnellingsbak.

Golf GTE

20200227111912golfgte.jpg

20200227111909golfgte.jpg
20200227112025golfgte.jpg

De plug-inhybride aandrijving van de nieuwe Golf GTE is weer gebaseerd op de 1.4 TSI-benzinemotor met 150 pk. Hij wordt via een DSG-bak met zes verhoudingen gecombineerd met een elektromotor van 85 kW (115 pk) en gezamenlijk pieken ze op 245 pk (even veel als de GTI) en 400 Nm (zoals de GTD). De nieuwe generatie van de GTE erft vooral een 50 procent grotere batterij dan zijn voorganger. De 13 kWh opslagcapaciteit zou goed moeten zijn voor een elektrisch rijbereik van ongeveer 60 kilometer.

20200227111904golf.jpg

20200227111907golf.jpg