Jackson: “Het Autosalon in Brussel is niet alleen overzichtelijk, maar er wordt ook veel verkocht. Het draait echt om de klanten: we verkopen er gemiddeld 25 procent van onze jaaromzet, en we wilden dus de nieuwe C5 Aircross centraal zetten. En onze bedrijfsvoertuigen natuurlijk, die 20 procent van onze wereldwijde omzet vertegenwoordigen.”
Vroom.be: Hoe verklaart u het succes vergeleken met de echt grote salons die er de laatste tijd op achteruitgaan, zoals Parijs?
Jackson: “Er is een verschil tussen verkoopsalons en salons waar er gewoon nieuwe dingen worden voorgesteld, zoals ook Detroit. Het zijn die eerste die overeind zullen blijven, omdat mensen echt kunnen komen kijken en kopen. We zien ook een trend richting mobiliteit en technologie, zoals CES in Las Vegas. De dagen van de klassieke grote salons en beursstanden zijn voorbij.”
Vroom.be: Hoe kijkt u als Frans merk naar de evolutie in Parijs? We kunnen ons inbeelden dat Citroën zijn premières graag ook voorstelt aan het Franse publiek.
Jackson: “We kijken vooral naar de investering. Hebben we iets te lanceren en verdienen we onze investering terug? Dan zijn we aanwezig op een salon, of het nu Parijs is of ergens anders. Het blijft immers een stevige investering. We moeten dus niet in Parijs staan omdat we een Frans merk zijn, maar omdat we daar iets kunnen laten zien.”
Vroom.be: Enkele jaren geleden zei u dat u Citroëns terug origineler wilde maken en van het wat saaie imago af wou. Bent u daar vandaag in geslaagd?
Jackson: “Absoluut. We wilden anders zijn dan wat er op de markt werd gelanceerd. Met de C5 Aircross zijn we laat met een SUV, maar we hebben er wel iets anders mee gedaan: gemikt op moduleerbaarheid. We leggen vandaag ook meer dan ooit de klemtoon op comfort: of het nu gaat om de ophanging of de zetels. Ik ben dus tevreden: onze modellen laten een frisse wind waaien door hun segment, maar voegen er ook iets aan toe.”
Vroom.be: Is er een model dat u nog graag zou willen hebben in het Citroën-gamma?
Jackson: “Vier jaar geleden zou ik SUV’s gezegd hebben, omdat alle markten die willen. De komende jaren gaan we onze hatchbacks en berlines nog vernieuwen. Vanaf 2020 komen er ook nog plug-inhybrides en elektrische modellen bij. Maar daarna hoef ik niet noodzakelijk een cabriolet. Citroën hoeft geen niches te vullen, maar moet mikken op segmenten waar er wereldwijd volume en winst te halen valt.”
Vroom.be: Was de ervaring met de C3 Aircross nuttig voor de lancering van de C5 Aircross?
Jackson: “Klopt, want onze ervaring met SUV’s beperkt zich tot de C3 Aircross. Voor onze dealers was het ook de eerste SUV die ze verkochten. Maar C3 Aircross-klanten zijn natuurlijk geen C5 Aircross-klanten. We hebben wel al gemerkt dat de C5 Aircross veel nieuwe klanten naar ons merk trekt.”
Vroom.be: Waar liggen de uitdagingen voor Citroën in 2019?
Jackson: “In een succesvolle lancering voor de C5 Aircross natuurlijk. Daarnaast zou ik graag een Europees marktaandeel zien van 5 procent. Vorig jaar haalden we 4,5 procent. En dan is er nog onze honderdste verjaardag natuurlijk. Daarin wil ik niet alleen naar het verleden kijken, maar ook naar vandaag en de toekomst.”
Vroom.be: Dan is er het grote diesel-versus-elektrisch-vraagstuk. Hoe kijkt u naar de diesel en hoe komt het dat het na HybridAir en de Hybrid4 enkele jaren stil is geweest?
Jackson: “We zullen diesels blijven aanbieden tot de klanten ze niet meer willen. Maar hoe lang dat nog gaat duren, dat weet niemand. Naar dieselhybrides en plug-inhybrides was er ten tijde van de Hybrid4 begin jaren 2010 weinig vraag. Voor HybridAir hadden we een partner nodig, maar die vonden we niet. Nu mikken we met de hele PSA-groep duidelijk op plug-inbenzines. DS krijgt de zijne dit jaar, wij in 2020, net als ons elektrisch model. Soms krijg ik de vraag of we er niet laat mee zijn, maar de markt voor elektrische auto’s ontplooit zich ook traag.”
Vroom.be: In 2021 is er nog een deadline, wanneer de gemiddelde CO2-uitstoot van een merk niet boven 95 g/km mag uitkomen. Hoe lukt dat voor Citroën?
Jackson: “Net als voor de PSA-groep: we zullen die doelstellingen halen. We kunnen ze onmogelijk niet halen. We hebben daar een heel plan voor uitgewerkt, uiteraard met de hulp van elektrische auto’s, plug-inhybrides enzovoort.”
Vroom.be: Andere hete hangijzers zijn connectiviteit en autodelen. Wat zijn daar de uitdagingen?
Jackson “Dat zijn er ook een hele hoop, niet? (lacht) We moeten bij connectiviteit kijken naar de data van onze klanten en hoe we die beschermen. Daar is ook een rol weggelegd voor de wetgever. Stedelijke mobiliteit is ook een goeie vraag, zeker als er in de toekomst autovrije steden komen. In Genève zullen we onze visie daarop laten zien. Er staat ons heel wat te wachten de komende tien jaar: elektrificatie, autonoom rijden, connectiviteit, diesel,… En wij maar denken dat er in de laatste twintig jaar veel gebeurd is.”