Advertentie
Advertentie

1. Weer beschikbaar op benzine en diesel

Dit is, toegegeven, meer dan zomaar een detail. Want na begin 2022 alle verbrandingsmotoren te hebben geschrapt uit zijn bestelbreaks, moest de Stellantis-groep inzien dat heel wat gezinnen hun heil elders gingen zoeken. De overgebleven elektrische modellen waren niet alleen een stuk duurder, maar ook veel minder veelzijdig in gebruik vanwege hun erg beperkte rijbereik, wat gezinsvakanties ingewikkeld maakte.

Maar deze gedwongen overstap naar elektrische mobiliteit is nu stopgezet. De Berlingo 2024 (en al zijn neven) is nu opnieuw beschikbaar met verbrandingsmotoren. En dat zowel op diesel (1.5 BlueHDi met 100 of 130 pk) voor gezinnen die heel wat kilometers afleegen, of op benzine (1.2 PureTech met 110 pk) als je liever een lagere instapprijs hebt. Daarmee is de Berlingo weer zo'n 13.000 euro goedkoper geworden ten opzichte van zijn elektrische versie! De Berlingo 2024 is namelijk beschikbaar vanaf 23.785 euro op benzine, of 25.085 euro op diesel, tegenover 36.485 euro voor de goedkoopste elektrische ë-Berlingo 2024.

Advertentie
Advertentie

2. Lengte naar keuze

Goed nieuws: de Berlingo 2024 is nog steeds beschikbaar in twee lengtematen. Bij de configuratie kan je namelijk kiezen voor de 'M' of de 'XL', van respectievelijk 4,41 m of 4,76 m lang. In beide gevallen heb je voldoende ruimte aan boord voor 5 personen. Maar het is de langere kont van de XL die hem veelzijdiger maakt. Dat schept ruimte voor ofwel 2 extra zitjes om er een 7-zitter van te maken (voor 800 euro extra), of om simpelweg te kunnen genieten van een grotere koffer (+ 275 l). De XL-versie kan ook veel langere voorwerpen meenemen, als dat iets is waar je naar op zoek bent in een auto. Met de achterbank en de voorste passagierszetel neergeklapt, kan je namelijk tot 3,05 m lange spullen vervoeren, tegenover 2,70 m in de M.

Je moet echter rekening houden met een hogere vanafprijs voor de XL, die niet als 'basisversie' beschikbaar is en minstens 28.085 euro kost. Maar ook met een langere auto in dagelijks gebruik (+ 35 cm), die dus minder gemakkelijk te parkeren zal zijn in stedelijke omgevingen.

3. Onafhankelijke en comfortabele zetels

De Berlingo blijft een van de zeldzame, relatief compacte modellen met 3 individuele achterzetels op de achterbank. Daarmee kunnen drie kinderen of (jong)volwassenen comfortabel plaatsnemen. Bovendien heeft Citroën met de facelift van de Berlingo zijn 'Advanced Comfort'-technologie toegevoegd aan de bestelbreak. De zetels hebben daarmee een aangenamere vulling en een betere zijdelingse steun dan vroeger. En ook het design van de zetels vinden we leuk!

Advertentie
Advertentie

4. Zowat overal opbergvakken!

De Berlingo bevestigt zijn statuut van praktische gezinswagen met opbergruimtes zowat overal in het interieur. In totaal biedt de Berlingo 2024 maar liefst 27 vakken doorheen het passagierscompartiment, voor een volume van 186 liter alles opgeteld.

Vooral de originele 'Modutop', een optie van 700 euro, is erg praktisch. Het is een multifunctionele module onder de dakhemel met een doorschijnende boog, een dakkoffer achteraan, sfeerverlichting en een glazen panoramadak dat je kan verduisteren met een elektrische zonwering.

Advertentie
Advertentie

5. Onafhankelijk openende achterruit

Wie al eens heeft geprobeerd de grote achterklep van een ludospace te openen in een lage parking of met een dichtbij geparkeerde auto, zal het weten: het is niet altijd even gemakkelijk! Het goede nieuws is dat de Berlingo 2024 nog steeds een onafhankelijk openende achterruit heeft. Daarmee kan je gemakkelijk een kleine tas in de koffer leggen zonder meteen de grote klep te moeten openen. Bovendien zit er een stevige hoedenplank achter, waarop je tot 25 kilo zware voorwerpen kan leggen zonder dat hij zal doorbuigen. De apart openende achterruit biedt ook een gemakkelijke toegang tot de Modutop als je die hebt besteld. Een functie die standaard wordt meegeleverd vanaf het tweede uitrustingsniveau van de Berlingo 2024, de Max.