Op zijn zachtst gezegd kunnen we stellen dat de geschiedenis van Citroën rijk is aan bijzondere sedans, zowel qua uiterlijk als qua technologie, en dit alles gekenmerkt door een zeer zachte wegligging. Dit zijn eigenschappen waar de Xantia ook trots op kan zijn, nadat deze begin jaren negentig de fakkel overnam van de BX.

Italiaanse inspiratie

30 jaar geleden onthulde Citroën de Xantia tijdens het Autosalon van Genève. Deze ongewone sedan bracht een frisse wind in een segment dat werd gedomineerd door vrij klassieke lijnen. Haar uitstraling heeft de Xantia te danken aan een voorstel van het Italiaanse designhuis Bertone, dat werd afgewerkt door Citroën-ontwerper Daniel Abramson. De vloeiende lijnen, geïnspireerd op die van de grotere zus, de XM, die enkele jaren eerder werd gelanceerd (en ook ontworpen door Bertone), bleken een schot in de roos te zijn. De Xantia won namelijk in 1993 meteen de prijs voor "mooiste auto van het jaar".

Hydractive II, het paradepaartje

Maar naast haar fraaie lijnen viel de Xantia vooral op vanwege haar rijcomfort bij de marktintroductie. Haar geheime wapen? De combinatie van haar hydropneumatische ophanging, die Citroën op dat moment kenmerkte, en de integratie van elektronica uit haar high-end versies. De door de Xantia geïntroduceerde Hydractive II-ophanging maakte het mogelijk om te kiezen tussen twee soorten soepelheid van de ophanging. De ene modus was wat soepeler, de andere wat stugger. Afhankelijk van de rijomstandigheden kon je als bestuurder kiezen welke het beste past.

Activa: de kers op de taart

Deze technologie bereikte een hoogtepunt in 1994, met de onthulling van de Xantia Activa. Deze versie, waarvan zelfs een V6 uitgebracht werd, die tot op de dag van vandaag zeer gewild is, vervolledigt de Hydractive II-ophanging met twee cilinders die voorkomen dat de wagen een rolbeweging maakt die groter is dan 0,5°. In vaktermen wordt dit beroemde anti-rolsysteem "SC-CAR" genoemd. Dankzij deze innovatie kon de Xantia Activa destijds op een verbazingwekkend stabiele manier draaien.

1 326 259 exemplaren

Tussen 1993 en 2002 verkocht Citroën meer dan 1,3 miljoen exemplaren van de Xantia in Europa. De Xantia werd ook verkocht in China in 1996 en 1997, en bleef in Iran tot 2010 op de markt. De auto heeft veel ontwikkelingen doorgemaakt gedurende haar carrière, zoals de Activa-variant, de lancering van de break in 1995, het redesign van het model in 1997 en de primeur voor de PSA-groep met de 2,0 liter HDI-common rail diesel in 1998.

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: