De Galibier veroorzaakte heel wat ophef toen hij in september 2009 aan een select publiek werd voorgesteld. Net als de Royale in 1927 moest deze Bugatti de markt van de luxueuze limousines opnieuw bepalen. Geen gebrek aan lovende commentaren, en de technische kenmerken waren om van te duizelen. Net als bij de Royale…

16 cilinders en een compressor

De motor was overgenomen uit de Veyron. Maar omdat hij hier een ander karakter moest hebben en meer op comfort gericht moest zijn, wisselden de Bugatti-ingenieurs de vier turbo’s in voor een compressor met twee fases. Van de kolossale achtliter met zestien cilinders bleef nog genoeg vermogen over: minstens 800 pk!

Hybride

Bugatti had ook een plug-inhybride onderzocht. Die bracht het vermogen tot 1.000 pk. Op die manier zou dit slagschip van 5,37 m en 2,1 ton 100 km/u halen in 2,7 seconden en een topsnelheid van bijna 380 km/u!

Gemoedsrust

Het kolossale vermogen werd naar de vier wielen gestuurd via een automaat met dubbele koppeling en acht verzetten. Bugatti vermeldde ook dat de W16 zowel op benzine als op ethanol kon rijden. Voor de assen had het merk een specifieke ophanging en keramische remmen ontwikkeld.

Helaas…

Het concept leek zeer geslaagd. Toch leek het vanaf het begin alsof het merk er niet echt in geloofde. Het concept werd bijvoorbeeld alleen op de persdag op het salon van Genève voorgesteld. Daarna leek het merk het er niet meer over te hebben, tot in 2014 eindelijk werd aangekondigd dat de Galibier nooit geproduceerd zou worden…