Eén ding is zeker: zoals de Midget worden ze niet meer gemaakt. Tenzij misschien sommige bizarre Japanse “kei cars”. Concreet is de MG Midget een kleinere MGB. Een klassieke en elegante stijl, die slechts… 3,5 meter in beslag neemt. De overige afmetingen zijn ook minuscuul: 1,35 meter breed en 1,25 meter hoog (met kap). Je hebt vast nog wel plaats over in de garage, niet?
Geschiedenis
Begin jaren 60 wilde MG een diverser gamma en een minder duur product dan zijn bijzonder mooie MGA. De oplossing vond de constructeur… in zijn eigen fabriek! Daar werd immers de Austin-Healey Sprite “Frogeye” gebouwd, een minuscule auto met een BMC-motor (British Motor Corporation). Toen die in 1961 een facelift kreeg, werd de Sprite ook als MG Midget uitgebracht. Beide zijn volledig identiek op enkele chromen details na. De MG was namelijk de “chiquere” van de twee.
Door de jaren heen…
De carrière van de MG was ongewoon lang: de kleine Brit werd tot in… 1980 geproduceerd! Intussen kreeg hij uiteraard verschillende toegevingen op vlak van comfort (verwarming, neerlaatbare ruiten, opvouwbare kap,…), en ook grotere en krachtigere motoren. Ook de looks evolueerden discreet tot in 1975, wanneer de arme Midget aan de Amerikaanse wetgeving moest voldoen en verschrikkelijke bumpers in plastic kreeg. Maar dat is een ander verhaal…
Rondom rond
Hoewel de Midget op een andere schaal lijkt gebouwd te zijn dan de huidige auto’s, is hij niet minder elegant. Chroom is er nog genoeg aanwezig op deze Mk 2 uit 1964, en dat geeft hem zelfs wat stijl die je niet vermoedde…
Ochtendgymnastiek
De rondleiding in het interieur is ook snel afgelopen. De minieme lederen kuipzeteltjes zijn eerder esthetisch dan ergonomisch. Maar dat maakt niet uit! Instappen vergt wel wat lenigheid, want de deuropening is beperkt. Met de kap naar omhoog is het nog erger. Maar die kan je gewoon thuislaten, want de montage kost wat werk (op de eerste versies) en waterdicht is ze niet te noemen…
Doorlopen graag!
Eens je zit is de ruimte verrassend. Maar qua uitrusting houdt de Midget het bij het wettelijke minimum: niets! We zijn verwend met dit exemplaar met optionele verwarming. Dit “comfort”-item is wel moeilijk te bedienen. Ergonomie, zei je? Vergeet het maar: de bedieningsorganen zijn verspreid over de boordplank. Gebruiksvriendelijk is het niet, maar dat is ook de charme…
Motor
De Midget begon zijn carrière met een 954 cc grote viercilinder van 46 pk, maar klom al snel op tot 1.275 cc en 65 pk. De laatste versies hebben de fragiele 1.5-motor van Triumph. Ons exemplaar heeft net als alle Mk 2’s een motor van 1.098 cc. Die ken je uit de Morris Minor, Mini en andere MG 1100-exemplaren. Met twee SU-carburatoren en een vrije uitlaat haalt MG er 59 pk uit.
De motor is gekoppeld aan een manuele bak met vier versnellingen, die het “vermogen” naar de achterwielen stuurt. Maar lach niet te snel: het ding weegt slechts 675 kg en het korte differentieel belooft duivelse acceleraties.
Vrop-vrop-vrop
“Tik-tik-tik”, de benzinepomp heeft de carburatoren volgeduwd. Een trek aan de “choke”, een draai aan de sleutel en hop! De motor begint aan zijn werk met een heerlijke soundtrack en een nostalgische geur! Ongelooflijk hoe de Britten stokoude motoren zo sportief kunnen doen klinken…
Eens op temperatuur komt de auto verrassend levendig uit de hoek! Ronkend accelereert de MG aanvaardbaar en kan hij nog – net – mee met het moderne verkeer. Je vergeet zijn leeftijd al snel: de bediening is zacht, je schakelt zonder na te denken (op de eerste versnelling na, want die heeft geen synchro) en het stuur heeft een chirurgische precisie! Beter nog: ondanks de vaak gehoorde kritiek is de Midget verrassend comfortabel opgehangen.
Een kart!
De uitdrukking is al vaak gebruikt, maar deze Midget rijdt echt als een kart! Een kleine draai aan het stuur en hij duikt enthousiast de bocht in. Het koppel van de motor en het korte differentieel zorgen ervoor dat je niet vaak moet schakelen. Gegarandeerd een glimlach op je gezicht, want dit kleine ding geeft de indruk dat je heel wat sneller rijdt dan wat je werkelijk rijdt. Perfect in deze tijden!
Tip: vermijd snelwegen. Daarvoor jaag je hem in toeren waar hij niet op voorzien is. Lang leve de kleine baantjes! Nog een detail: anticipeer en hou afstand, want de remmen stammen echt uit de vorige eeuw!
Prijs
Er zijn meer dan 260.000 exemplaren gebouwd, dus de Midget is zeker niet zeldzaam. Onze Mk 2 telde slechts 26.000 stuks. Ze zijn nog niet onderhevig aan speculatie, dus je vindt nog Midgets en Sprites in goede staat voor minder dan € 13.000. Rechtsgestuurde exemplaren zijn uiteraard minder waard, terwijl de recentste 1500 minder dan € 8.000 kost. Je vindt nog zowat alle onderdelen voor democratische prijzen. Gelukkig! Maar let op voor de kwaliteit van nagebouwde onderdelen…
Onderhoud
Zoals alle auto’s van die leeftijd moet de Midget nauwkeurig onderhouden worden. Maar een ietwat handig iemand kan zich ermee bezighouden: oliewissel elk jaar/5.000 km, olie van de versnellingsbak en het differentieel elke 20.000 km. Kijk ook regelmatig het peil na, en wissel regelmatig de vloeistoffen.
Voor de rest is de Midget vrij van grote problemen. Zoals alle auto’s van zijn leeftijd roest hij, en zoals de meerderheid van de Britten houdt hij niet van hoge toeren. Onderschat de kuren van het elektrisch circuit niet! Het verbruik? Een meevaller, tussen 6 en 8 l/100 km.
Besluit
Haast je! Je leeft maar één keer, dus doe jezelf een plezier met dit kleine ding nu het nog betaalbaar is! Levendig, licht en handelbaar: de Midget is geschikt voor elke zichzelf respecterende liefhebber van autorijden. Bovendien ziet hij er elegant uit en is hij met weinig tevreden. Jazeker, het is nog mogelijk om plezier te hebben met een oldtimer zonder dat het een fortuin kost…