In 1963 lanceerde Chevrolet de tweede generatie van zijn Corvette. Naast de scherpere stijl werd hij ook moderner: zo heeft hij een onafhankelijke ophanging rondom. Die technische verfijning is zelfs zeldzaam op moderne Europese GT’s! Onder de kap hield Chevrolet het bij het vertrouwde: een grote V8 van 5,7 liter en ongeveer 300 pk.

Dit model moet je hebben!

De eerste Corvette van de tweede generatie is bovendien de meest begeerde. Vooral als coupé! Waarom? Gewoon omwille van zijn achterruit uit twee delen, de zogenaamde “split window”. Een veel gezocht kenmerk vandaag, terwijl de modellen destijds bekritiseerd werden wegens hun slecht zicht naar achteren…

300 pk en 4 trommels…

Dit oorspronkelijk Amerikaanse exemplaar werd begin jaren 90 naar Europa geïmporteerd. Hij werd vlekkeloos onderhouden en heeft een gezochte manuele versnellingsbak met vier verzetten. De eerste eigenaar vond het helaas niet nodig om het vakje “schijfremmen” aan te kruisen op de optielijst. Dit model heeft dus nog vier trommelremmen. Niet de beste keuze om 300 paarden af te remmen…

Dit model maakte recent nog deel uit van de collectie van Jools Holland, de bekende Britse muzikant en tv-presentator.

Niet duur…

Zoek je een Ferrari, Maserati, Aston Martin of Lamborghini van begin jaren 60? Reken dan minstens op 250.000 euro. Het dubbele zelfs, in de overgrote meerderheid van de gevallen. Dit model, dat met die exoten kan wedijveren qua prestaties en veel goedkoper is in onderhoud, kan de jouwe zijn voor ongeveer 100.000 euro. Dat is de schatting die RM Soteby’s maakte voor de veiling op 7 september in Londen.