Cupra heeft afgelopen jaar een echt modellenoffensief gelanceerd: naast facelifts van de Leon en de Formentor kreeg de elektrische Born een sportieve VZ-versie en kwamen er twee gloednieuwe modellen bij! De Terramar is een SUV met verbrandingsmotoren en plug-inhybride aandrijflijnen die boven de Formentor komt te staan, terwijl deze Tavascan het nieuwe vlaggenschip van het gamma wordt als eerste elektrische SUV van het merk. Naast zijn opvallende design weet deze nieuwe Cupra echter ook te overtuigen met zijn cijfers…

Advertentie
Advertentie

1. 2019

Dat de Tavascan afgelopen jaar het Cupra-gamma heeft versterkt, was eigenlijk geen verrassing. Al in 2019 stelde het Spaanse merk een conceptversie voor met dezelfde naam op de IAA in Frankfurt. Toen was het nog de “droom” van het merk, vandaag is die droom werkelijkheid geworden. Bovendien zijn de grote lijnen van de conceptcar rechtstreeks overgenomen voor de productieversie, inclusief het verlichte logo achteraan en de Y-vormige structuur in het interieur.

2. 4,64 m

Met een lengte van 4,64 m is de Cupra Tavascan net niet het langste model binnen het Spaanse gamma - die eer gaat nog steeds naar de Leon Sportstourer, die met zijn 4,66 m net een beetje verder reikt. De Tavascan is wel breder en hoger dan de Leon, wat een groter koetswerkvolume oplevert en dus een meer opvallende présence op de weg. Zeker met zijn dynamische SUV-coupélijn!

Advertentie
Advertentie

3. 250 kW

De conceptversie van de Cupra Tavascan beloofde nog een vermogen van 225 kW/306 pk, maar het productiemodel is nog krachtiger geworden! Je hebt de keuze tussen achterwielaandrijving en 210 kW/286 pk (Tavascan Endurance), of vierwielaandrijving en 250 kW/340 pk (Tavascan VZ)! Daarmee sprint de krachtigste versie van deze elektrische SUV-coupé in 5,5 seconden van 0 naar 100 km/u. Motorisaties die we ook al kennen van andere elektrische modellen binnen de VW-groep.

4. 77 kWh

Ongeacht het vermogen krijg je altijd dezelfde batterij in de Cupra Tavascan: een pakket van 82 kWh bruto, waarvan 77 kWh effectief bruikbaar is. Opladen kan tot 135 kW aan een DC-snellader, waarmee je de batterij in 28 minuten van 10 tot 80% kan bijladen onderweg. De boordlader is beperkt tot 11 kW, waarmee volledig opladen een dikke 8 uur duurt.

5. 540 liter

Ondanks zijn aflopende daklijn is de Cupra Tavascan praktischer dan hij lijkt. De koffer is 540 liter groot, een volume dat je nog verder kan uitbreiden via de in twee delen neerklapbare achterbank. En ook passagiers genieten van een royale zitruimte aan boord.

6. 15 inch

Centraal op het speciale dashboard prijkt een zeer groot aanraakscherm van 15 inch, waarmee je bijna alle voertuigfuncties bedient. Het draait op het nieuwste infotainmentsysteem van het merk, maar de temperatuur en het volume moet je nog steeds via sliders instellen. Gelukkig zijn er nog extra knoppen op het stuur voor de rijmodi. Uniek voor de Tavascan is ook een nieuw audiosysteem van Sennheiser met 12 luidsprekers, voor een hoogwaardige geluidskwaliteit.

7. <60.000 euro

Ook qua prijs is de Cupra Tavascan het vlaggenschip van het merk: het is veruit het duurste model in het gamma, met een vanafprijs van ongeveer 59.000 euro. Het goede nieuws is dat Cupra tijdens de Salonperiode een korting van 4.000 tot 7.000 euro biedt op zijn elektrische SUV, afhankelijk van de versie en of je een model uit voorraad kiest. Daarmee wordt het model meteen een stuk betaalbaarder.

Advertentie
Advertentie