De meest compacte SUV uit het Volvo-gamma is sinds zijn lancering in 2024 erg succesvol. Dat komt door zijn compacte formaat, dat garant staat voor een betaalbaarder prijskaartje, en zijn volledig elektrische aandrijving die aantrekkelijk is voor bedrijfswagens. Maar kan deze kleine SUV zijn verbruik net zo laag houden als zijn formaat doet vermoeden? En is de aangekondigde actieradius van 476 km werkelijk haalbaar? Dat hebben we voor je getest tijdens deze proefrit.
Breed gamma
De Volvo EX30 is beschikbaar in een behoorlijk uitgebreid gamma, dat begint met de Single Motor-versie met een kleine LFP-batterij (lithium-ijzerfosfaat) van 51 kWh. Volgens de WLTP-cyclus heeft deze batterij een actieradius van 334 km, maar hij onderscheidt zich door een krachtige standaardmotor met 272 pk op de achterwielen, net als zijn neefjes de Smart #1 en Smart #3. Voor wie een grotere actieradius wenst, is er de Extended Range-versie met een grotere NMC-batterij (lithium-nikkel-mangaan-kobalt) van 69 kWh, waarmee volgens WLTP een actieradius van 476 km mogelijk is. Voor wie de 272 pk nog niet volstaan, is er ook een Twin Motor-versie met 428 pk en een WLTP-actieradius van 450 km.
Minder ideale omstandigheden
Onze test werd uitgevoerd met de Single Motor Extended Range-versie, die de beste actieradius van het gamma belooft en dus de beste resultaten zou moeten leveren. Een vorige test (weliswaar met de Twin Motor-versie) liet echter al zien dat de kleine Volvo geen uitzonderlijk laag verbruik had. Deze nieuwe proefrit vond bovendien plaats in het midden van de winter, bij temperaturen tussen 0 en 10 graden. Elektrische wagens presteren doorgaans minder goed onder deze omstandigheden.
Niet erg efficiënt
Tijdens het rijden viel het op dat er geen schakelpeddels aan het stuur aanwezig zijn om het regeneratieve remniveau aan te passen. Wel is er een “one pedal driving”-modus beschikbaar via het grote centrale scherm, maar de mate van regeneratief remmen blijft relatief beperkt. Tijdens deze testrit, die voornamelijk in de stad en op binnenwegen plaatsvond, gaf de boordcomputer een gemiddeld verbruik aan van 25 tot 26 kWh/100 km, ver verwijderd van de 17 kWh/100 km die volgens de WLTP-cyclus mogelijk is. Een teleurstellend resultaat, gezien het compacte formaat van de Volvo EX30, al moet daarbij wel rekening gehouden worden met de lage temperaturen in januari, waarbij de verwarming meer energie vraagt. Onder deze omstandigheden is de werkelijke actieradius ongeveer 280 km.
Lange ritten mogelijk
Op de autosnelweg, tijdens een rit aan een constante snelheid van 120 km/u en bij dezelfde koude temperaturen, noteerden we een gemiddeld verbruik van 23,6 kWh/100 km. In de winter kan je dus ongeveer 300 km afleggen voordat de batterij leeg is. Gelukkig compenseert de Volvo EX30 dit relatief hoge verbruik met snelle laadmogelijkheden: tot 175 kW. Bij een DC-lader duurt het slechts 26 minuten om van 10% naar 80% batterijcapaciteit te laden. Hierdoor zijn lange ritten zeker haalbaar, vooral in de zomer, wanneer de temperaturen hoger zijn en het verbruik lager ligt.