20200224133153czinger-21.jpg

Een dikke week geleden stuurde het nieuwe merk Czinger (spreek uit: “Zinger”) een teaserfilmpje de wereld in om de nakende onthulling van zijn hypercar 21C aan te kondigen, zonder meer details te geven. We hadden zelf al een paar hypotheses geformuleerd, maar het eindproduct blijkt nog heftiger te zijn dan verwacht. Zo ligt centraal achterin inderdaad een V8 met vlakke krukas. Die heeft een cilinderinhoud van ‘slechts’ 2,88 liter, maar dankzij twee turbo’s pompt die er liefst 950 pk uit, een vermogen dat aan de achterwielen wordt doorgegeven.

20200224133152czinger-21.jpg

Alsof dat nog niet volstaat, heeft hij nog twee krachtige elektromotoren met permanente magneet op de vooras – het is dus een hybride. De combinatie piekt op 1.250 pk bij een stratosferische 10.500 o/m. En dat in een 4,2 meter korte auto die inclusief bestuurder slechts 1.250 kilo weegt… Resultaat: 0 naar 100 km/u in 1,9 seconden, naar 300 km/u in 15 seconden en een top van 432 km/u. Ter vergelijking: de top van de legendarische Bugatti Chiron is begrensd op 420 km/u, al werkt de constructeur wel aan een variant die 483 km/u haalt. Wat we ook goed hadden geraden: de V8 is aan de achterwielen gekoppeld via een gerobotiseerde zevenbak met enkele koppeling. En de stoelen staan inderdaad achter elkaar opgesteld in plaats van naast elkaar. Om in te kunnen stappen, scharniert zowat de hele rechterflank van de auto naar voren omhoog, waardoor lage parkeergarages problematisch kunnen zijn.

20200224133156czinger-21.jpg

Straat- en raceversie

Czinger gaat 80 exemplaren bouwen van de 21C, waarvan een deel gehomologeerd is voor straatgebruik en een deel enkel voor circuit geschikt is. De straatversie heeft bij 250 km/u een neerwaartse druk van 250 kilo. De racer heeft een veel forsere spoiler en komt zo aan liefst 790 kilo druk bij dezelfde snelheid. Die spoiler geeft meer luchtweerstand, wat meteen verklaart waarom deze variant ‘slechts’ 380 km/u haalt.

20200224133155czinger-21.jpg

Over de ‘revolutionaire bouwtechnieken’ waar Czinger in zijn eerste bericht over sprak, worden we vandaag niet wijzer. We weten alleen dat de productie sterk gerobotiseerd is en dat de auto in koolstofvezel is gemaakt. Hoeveel hij moet gaan kosten, is nog een goed bewaard geheim…

20200224133240czinger-21.jpg