We kondigden het al aan in het artikel over de nieuwigheden die Dacia toont op de Brussels Motor Show, en nu hebben we ook alle informatie over de Jogger met hybride aandrijflijn. Inclusief zijn prijs: het Roemeense metk uit de Renault-stal wil minstens € 24.790 voor de Jogger Hybrid 140. Dat maakt hem tot de duurste in het Jogger-gamma, maar het blijft betaalbaar voor een bijzonder ruime gezinswagen. De hybride aandrijflijn is bovendien niet leverbaar in de ‘Essential’ basisuitvoering, wat betekent dat de standaarduitrusting voor die prijs eerder compleet is.
Beproefde technologie
Zoals zijn naam al aangeeft, beschikt de Dacia Jogger Hybrid 140 over een gecombineerd vermogen van 140 pk. Hij maakt daarvoor gebruik van de beproefde technologie van Renault, bestaande uit een 1.6 liter viercilinder benzine met 90 pk en twee elektromotoren (een aandrijfmotor van 50 pk en een startmotor/hoogspanningsgenerator). Zijn geëlektrificeerde automatische versnellingsbak zonder traditionele koppeling telt vier verhoudingen voor de verbrandingsmotor en 2 andere voor de elektromotor.
De combinatie van het regeneratieve remsysteem, de doorgedreven energierecuperatie van de batterijen (1,2 kWh, in de reservewielbak) en het rendement van de automatische versnellingsbak maakt het volgens Dacia mogelijk om tot 80% van de rijtijd in de stad volledig elektrisch te rijden en tot 40% minder te verbruiken ten opzichte van een vergelijkbare verbrandingsmotor in de stad. Het WLTP normverbruik bedraagt 4,8 liter/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 108 g/km. Volgens diezelfde WLTP-cyclus geraakt een Dacia Jogger Hybrid 140-motor meer dan 900 km ver op één tank. De zuinigste Jogger dus, en de eerste die met een 0 naar 100-tijd van 9,8 onder de 10 seconden duikt.
Succesrecept
De verkoop van de Jogger loopt ondertussen aan een trein. Sinds zijn lancering in maart 2022 kent Dacia Jogger een groot succes met wereldwijd meer dan 83.000 bestellingen en meer dan 51.000 inschrijvingen. Opvallend is dat 2/3 van de kopers kiest voor het hoogste uitvoeringsniveau, en iets meer dan de helft (55%) gaat voor een versie met 7 zitplaatsen. Qua aandrijving koos 2/3 tot nu toe voor de ECO-G 100-motor die rijdt op benzine en LPG. Benieuwd of de nieuwe hybride optie daar verandering in brengt...