Een lage prijs en veel ruimte hadden ze al, maar mogen we Dacia’s vanaf nu ook mooi noemen? Na de Logan en de Sandero steekt nu ook de Logan MCV in een modern kleedje. De populaire breakversie oogt hierdoor minder utilitair.
De Logan MCV werd oorspronkelijk ontworpen door de bestelwagenafdeling van Renault en dat was er ook aan te zien. Functioneel, dat wel, maar ook vrij rudimentair. Het concept sloeg wel aan – bijna 340.000 verkopen sinds 2006 – en dus gaat Dacia nu voort op dezelfde weg. Maar met een beetje meer klasse.
"De Logan MCV wint aan dynamisme, onder meer dankzij de licht aflopende achterruit en de hertekende flanklijnen, een karaktertrek die door de Lodgy en de Duster werd geïntroduceerd. Met dat nieuwe design leunt de Logan MCV dichter bij het auto-universum aan, zonder daarvoor interieurruimte op te offeren”, zegt ontwerper David Durand.
Uitrusting
Vijf zitplaatsen, een kofferruimte van 573 liter en een laadlengte van maximaal 2,7 meter zijn goede praktische troeven. Behalve het design, maakte ook de uitrusting een sprong voorwaarts. De (door Europa verplichte) stabiliteitscontrole (ESC), de stuurbekrachtiging, de laterale airbags en de 1/3-2/3 neerklapbare achterbank zijn standaard. Ook een multimediasysteem met aanraakscherm, een snelheidsregelaar en –begrenzer en parkeersensoren behoren tot de mogelijkheden.
Eco-modus
Onder de motorkap is er keuze tussen een 1.2 16v (75 pk), een 0.9 Tce driecilinder (90 pk) en de bekende 1.5 dCi (75 en 90 pk). Nieuw, naargelang de versie, is de Eco-modus die het motorbeheer en de klimaatregeling aanpast. De bestuurder kan die functie inschakelen om het verbruik te verlagen.
De Logan MCV is verkrijgbaar vanaf het tweede trimester van 2013.