Wat is er mooier als verjaardagscadeau dan een nieuwe 911 GT3? Op het salon van Genève presenteert Porsche de vijfde GT3-generatie om vijftig jaar 911 te vieren.

De GT3 is de sportiefste 911-variant, bedoeld als raszuivere sportwagen die zeer geschikt is om op circuit te rijden. De boxermotor, de versnellingsbak, het koetswerk en het onderstel zijn nieuw. De ingenieurs weten ons te verrassen met enkele leuke nieuwigheden.

Zo is de GT3 de eerste seriegebouwde Porsche met actieve achterwielsturing. Afhankelijk van de snelheid sturen de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen of net in de tegenovergestelde richting, om de wendbaarheid en de stabiliteit te verbeteren. Veeleisende sportieve bestuurders kunnen de hoogte, het toespoor en de wielvlucht van het aluminium onderstel instellen, net als op het vorige model.

Prestaties

De mechaniek van de nieuwe 911 GT3 bestaat uit een 3.8 boxermotor, geautomatiseerde Porsche-versnellingsbak met dubbele koppeling (PDK) en achterwielaandrijving. De zescilinder ontwikkelt 475 pk bij 8.250 tr/min. Hij is gebaseerd op de motor van de 911 Carrera S, maar de krukasaandrijving en kleplichting werden speciaal voor de GT3 ontwikkeld. Hierdoor haalt hij tot 9.000 tr/min.

De prestaties liegen er niet om. De GT3 haalt 100 km/u in 3,5 seconden, heeft een maximumsnelheid van 315 km/u en zet een rondetijd neer op de Nordschleife van de Nürburgring in minder dan 7 minuten 30 seconden.

Sportieve allures

De look sluit natuurlijk aan bij de laatste 911 Carrera, maar met een specifieke voor- en achterzijde. De 911 GT3 is aan de de achtertrein 44 mm breder dan de 911 Carrera S. De grote achterspoiler is niet te missen en bevordert de stroomlijn. Vooraan herken je de GT3 onder meer aan de volledige led-koplampen.

De 911 GT3 komt in augustus naar België en kost 140.844 euro inclusief btw.