Precies een jaar geleden nodigde Renault de pers uit. In Mortefontaine, in de buurt van Parijs, mochten we de Sandero met de nieuwe 1.2 16V-motor testen. Op een podium aan de rand van de testbaan pronkte een speciale Sandero: de Stepway. Dat model wordt gebouwd in de Braziliaanse fabriek in Curitiba en is al een tijdje te koop in Brazilië en Argentinië. Op een jaar tijd verkocht Renault daar 3.000 exemplaren, wat toch vijf procent uitmaakt van de totale Sandero-verkoop. Bij de eerste aanblik vond ik het autootje al meteen sympathiek, met een stoere look voor een aantrekkelijke prijs.

Verleider

Als ik een jaar later de Stepway naast een normale Sandero zie staan op de parking van de invoerder, ben ik nog altijd dezelfde mening toegedaan. Niet extravagant, maar gewoon enkele goed aangebrachte cosmetische accenten. De tweekleurige bumpers vooraan en achteraan, de aluminium velgen, de gechromeerde bescherming onderaan, de deurdrempels en de geaccentueerde wielkasten geven de Stepway een eigen karakter. Details als de verdonkerde koplampen, het chroombiesje op de grille, de specifieke achteruitkijkspiegels en deurgrepen en de uitlaat versterken de dynamische uitstraling. Dankzij de dakrails en de twee centmeter hogere ophanging zie je hem zo off-road gaan.

Voetjes op de grond

Maar goed, de ring rond Brussel is Dakar niet en we zijn hier ver verwijderd van Zuid-Amerika. Binnenin is het verschil met de Sandero minder uitgesproken. De zwarte stoelen kregen witte stiksels en alleen de ‘steengrijze’ centrale console, luchtstroomopeningen, stuurbedekking en deurgrepen maken het onderscheid duidelijk. Voor de rest verandert er niets.

Tijd om de verwachtingen wat bij te stellen, vooral wat de rijhouding betreft. Het stuur is noch in de hoogte, noch in de diepte regelbaar. De zithoogte kun je al evenmin aanpassen, zodat lange benen moelijk een plaatsje vinden in deze auto. Manueel te bedienen buitenspiegels zijn we ook niet meer gewoon. Vooraan zien we wel elektrisch bediende ruiten en in optie kun je een pakket met airco en radio-cd laten installeren voor 575 euro.

Plaats voor vijf

De Stepway is net als de Sandero iets meer dan vier meter lang. Dankzij de royale wielbasis van 2,59 meter is hij vanbinnen erg ruim. Zo vinden drie volwassenen gemakkelijk plaats achterin, terwijl je erg gemakkelijk kunt instappen dankzij deuren die in een hoek van 67 graden openen. Het koffervolume van 320 liter is correct en met detweedelige achterbank (1/3-2/3) volledig neergeklapt staat 1.200 liter ter beschikking.

Nipt

Onder de motorkap van de Stepway laat Dacia je de keuze tussen de 1.6 MPI benzinemotor met 90 pk of de 1.5 dCi met 70 pk. Hoewel de auto maar 1.150 kg weegt, betreuren we de afwezigheid van de 1.5 dCi met 85 pk. Die is beter geschikt voor langere afstanden en heeft meer ademruimte bij extra belading.

De wegligging heeft dezelfde kwaliteiten als die van de gewone Sandero. De nadelen worden uiteraardversterkt door het hogere zwaartepunt. De Stepway trekt op de meeste wegen zijn plan, maar je mag niet vergeten dat alleen de voorwielen aangedreven worden.

De ophanging filtert de oneffenheden goed weg en de lange veerwegen maken de Sandero Stepway onverwacht comfortabel. Dat eist wel zijn tol, want dynamisch rijden is er in de Stepway niet bij. De ingenieurs kozen duidelijk voor rijcomfort ten nadelen van de rijprecisie. Last but not least: de diesel kost 12.000 euro, de benzineversie 10.500 euro.