De rechtbank van Stuttgart heeft Mercedes-moederhuis Daimler een boete opgelegd van 870 miljoen euro. Het bedrijf zou sinds 2008 liefst 750.000 dieselwagens op de markt hebben gebracht waarvan het eigenlijk wist dat ze niet voldeden aan de uitstootnormen. Het klinkt misschien gek, maar Daimler is reuzeblij met deze boete. De aanklager had namelijk een ‘iets’ hoger bedrag van 3,75 miljard euro geëist en destijds had Daimler laten verstaan daartegen in beroep te zullen gaan. Maar nu de constructeur plots vier keer minder moet betalen, haalt het bestuur met de glimlach het chequeboekje boven. “Het is in het beste belang van het bedrijf dat dit onderzoek zo snel mogelijk wordt afgerond”, zo meldt Daimler in een persbericht.

Nog niet voorbij

Daarmee is Daimler echter nog niet uit de problemen. Het openbaar ministerie van Stuttgart heeft nadrukkelijk gezegd dat het afsluiten van dit dossier geen enkele invloed heeft op andere lopende procedures tegen individuele werknemers van het bedrijf die betrokken zouden zijn bij bewuste manipulatie van de motorsoftware.

Ook Volkswagen – alweer

Naast Daimler is ook Volkswagen – nog maar eens – in het vizier van het Duitse gerecht gekomen. Niet zozeer het bedrijf in zijn geheel, maar wel drie (voormalige en huidige) topmensen: huidig CEO Herbert Diess, zijn ontslagen voorganger Martin Winterkorn en voorzitter Hans Dieter Pötsch. De drie heren waren op 27 juli 2015 aanwezig op een vergadering waar werd gedebatteerd of VW officieel zou toegeven dat het met dieselmotoren had gesjoemeld – toen was het schandaal nog niet losgebarsten – en zouden beslist hebben om tot een doofpotoperatie over te gaan. Toen alles iets later toch aan het licht kwam is de koers van het VW-aandeel met 37 procent gecrasht. De drie heren worden vandaag aangeklaagd wegens aandelenmanipulatie, dus niet wegens de milieu-effecten van de sjoemeldiesels. Diess schreeuwt zijn onschuld uit en zegt aan te blijven als CEO “tot wanneer hij elke wettelijke vorm van verweer heeft uitgeput”.