1. Meer dan een miljoen exemplaren

De Ford Anglia (type 105E of 123E) is in de eerste plaats een ongelooflijke bestseller! Zijn lage prijs, pittige look en levendige motor maakten hem immens populair: tussen 1959 en 1968 werden er meer dan een miljoen van verkocht!

2. Geassembleerd in België

In de jaren '50 waren er in België veel autofabrieken. Ford had bijvoorbeeld een fabriek in Antwerpen waar deze Anglia werd gemaakt. Nog beter was dat er speciaal voor de Belgische markt een versie werd ontwikkeld: de Sportsman Deluxe, met een reservewiel dat verticaal achter de kofferbak aangebracht was, een beetje zoals de ‘Continental’ kits van de grote Amerikaanse auto's uit die tijd.

3. Een motor die in veel racewagens gebruikt werd!

Voor de nieuwe Anglia ontwikkelde Ford een geheel nieuwe motor. Het blok, dat de naam ‘Kent’ kreeg, week radicaal af van de Britse traditie: het was een 'overvierkante' motor, met een slag die korter is dan de boring (zeer grote zuiger maar legt een korte afstand af). Deze motoren worden gekenmerkt door hun hoge toerentalbereik... Combineer dat met een zeer grote robuustheid en je begrijpt waarom deze motor als basis werd gebruikt voor veel sportwagens, vooral door Lotus!

4. Een omgekeerde achterruit die ophef maakte!

Dit is waarschijnlijk één van de bekendste stylingkenmerken van de Anglia! Het was niet de eerste (of laatste) auto met een 'Z'-achterruit, maar het was wel een detail dat hem beroemd maakte! Indertijd beweerden de verkopers dat de auto daardoor een grotere bagageruimte kreeg, een optimale hoofdruimte achterin bood en ook een schone achterruit, ongeacht het weer!

5. J.K. Rowling was fan!

Het is geen toeval dat de schrijfster van de Harry Potter-reeks een Anglia in haar verhalen verwerkte: als tiener had ze een vriendin die in deze vreemde Ford reed. Omdat de auto symbool stond voor vrijheid en onbezorgdheid, moest ze er wel één in haar verhalen opnemen. En in Harry Potter is deze auto weer het werktuig van de vrijheid...

?