Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf, Porsche 911, Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range Rover, Renault 4, Ferrari Testarossa ,McLaren F1, Citroën DS, Jaguar E-Type, Volkswagen Kever, Willys MB, Citroën Traction, Peugeot 205, Renault 5, Lada Niva, Mercedes 190, Fiat Panda, Renault 4CV , Volvo 240, BMW M1, Ford T, Alfa Romeo Giulietta, Peugeot 203, Mazda MX-5, Renault Espace, Ford Fiesta en de Renault Dauphine, zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de MGB.
1. De leerling overtrof de meester
In zijn 18-jarige productie zijn bijna een half miljoen exemplaren verkocht van de MGB, waardoor hij lang de titel van “Best verkochte cabrio ter wereld” mocht behouden. Uiteindelijk werd hij onttroond door de Mazda MX-5… die op hem geïnspireerd was. De ingenieurs van Mazda die instonden voor de ontwikkeling van de MX-5 hebben er nooit een geheim van gemaakt dat ze bij de ontwikkeling van de eerste generatie hun inspiratie hadden gehaald bij de Britse roadsters (en dan vooral de Lotus Elan). Nochtans was er van de MGB, in tegenstelling tot van de kleine Japanner, een GT-versie (coupé), vanaf 1965.
2. Moderner dan je zou denken
Hoewel de MGB vandaag het archetype is van de traditionele roadster, was hij bij zijn lancering in 1962 behoorlijk modern: een zelfdragend koetswerk, een tandheugelstuur en, vooral, een geprogrammeerde vervormingszone voor bij botsingen. Voor wat dat laatste betreft had hij ei zo na een wereldpremière.
3. Motor met wortels in de jaren… ‘40
Het imago van de MGB is onlosmakelijk verbonden met de rauwe, ietwat rommelige klank die uit zijn uitlaat komt. Dat betekent echter niet dat je buitengewone prestaties moet verwachten: zelfs in zijn tijd was de MGB geen voorbeeld op dit vlak. Maar zijn B Series-viercilinder, waarvan de wortels in de jaren ’40 liggen, onderging doorheen de jaren talrijke verbeteringen zodat hij een soepele en onverwoestbare machine werd, die heeft bijgedragen aan het succes van het model. Er zouden ook nog andere motoren worden aangeboden in de MGB, zoals een 3.0-zescilinder (MGC) en een heerlijke V8…
4. De V8: gepikt idee?
Alles begon aan het eind van de jaren ’60 bij ene Ken Costello. De Brit was een geniale alleskunner, die even goed auto’s kon besturen als ze prepareren en bouwen. Hij ontwikkelde een sportieve versie van de MGB door er een Oldsmobile-V8 in te proppen. De transformatie trok de nodige aandacht en de leiding van het merk besliste om hetzelfde te doen, maar dan met de betrouwbare Rover-V8. Wanneer die klaar was, probeerde het merk zelfs om de productie van Ken Costello te verhinderen. Vandaag zijn de Costello-exemplaren zeer gegeerd. Ze waren krachtiger, maar ook duidelijk minder betrouwbaar.
5. De ultieme gemakkelijke collectiewagen
Net zoals de VW Kever is de MGB het archetype van de oldtimer waar je gemakkelijk mee kan leven. Op basis van een gelijkvormigheidsattest kan je een volledige auto bouwen. Echt alle onderdelen worden nog geproduceerd, met inbegrip van de kas, en voor absoluut betaalbare tarieven. Voeg daar nog het zeer uitgebreide specialistennetwerk en de betrouwbare motor aan toe die bevattelijk is voor zondagsknutselaars en je begrijpt waarom het model ook vandaag nog succes kent.
Op zoek naar een oldtimer?
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: