Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf, Porsche 911, Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range Rover, Renault 4, Ferrari Testarossa ,McLaren F1, Citroën DS, Jaguar E-Type, Volkswagen Kever, Willys MB, Citroën Traction, Peugeot 205, Renault 5, Lada Niva, Mercedes 190, Fiat Panda, Renault 4CV , Volvo 240, BMW M1, Ford T, Alfa Romeo Giulietta, Peugeot 203, Mazda MX-5, Renault Espace, Ford Fiesta, Renault Dauphine, MGB, Peugeot 404, De Tomaso Pantera, Citroën BX, DeLoren DMC-12, « Big Healey » en de Lancia Stratos zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Renault 12.
1. Bedacht voor export
In de loop van de jaren ’60 bekende Renault zich tot meerdere religies: motor achterin en achterwielaandrijving voor de R8 en R10, motor voorin en voorwielaandrijving voor de R4 en R16. De jongste producten van het merk waren intelligent, met een kofferklep die heel praktisch was in het gebruik. Een voordeel dat in veel zuiderse landen echter als ‘iets voor bestelwagens’ werd gezien. Om zijn nieuwe model een meer statige look te geven, zeker omdat het over de hele wereld moest worden verkocht, zette Renault in op een drievolumekoetswerk. Op technisch vlak koos het voor een architectuur met voorwielaandrijving en de motor voorin.
2. De bestverkochte auto van Frankrijk
De R12 was bedacht voor de export, maar wist zichzelf wel de bestverkochte auto van Frankrijk te maken in 1973, toen hij de Simca 1100 overtrof. Een mooi resultaat als je weet dat het model technisch gezien eerder conservatief was, zeker in vergelijking met de flamboyante Citroën GS.
3. De meest in het buitenland geproduceerde Franse auto
Van Australië over Turkije tot Canada, Colombia, Madagaskar en Marokko, de R12 werd in alle uithoeken van de wereld geproduceerd. In Roemenië werd een heel sterk gelijkende variant gebouwd door Dacia, de 1300, die trouwens in productie is gebleven tot 2004. Of anders gezegd: de R12 heeft het R&D-budget dat hij had gevergd meer dan terugverdiend.
4. Misprezen Gordini
In 1970 nam de beroemde Renault 8 Gordini afscheid van het publiek. Hoe moet je zo’n mythe opvolgen? Renault kwam met de R12 Gordini, die niet onverdeeld positief werd onthaald: zijn manuele vijfversnellingsbak en 1,6-litermotor van 113 pk waren best pittig, maar het typische voorwielaangedreven rijgedrag was duidelijk minder spectaculair en speels dan dat van zijn voorganger. De puristen waren misnoegd en schreeuwden dat van de daken. Er werden er slechts 5.188 van gebouwd… Nadat de arme R12 Gordini vaak werd vermeden en belachelijk gemaakt wordt hij sinds kort weer echt hoog ingeschat.
5. Een paar duizend euro
Vandaag blijft de R12 onpopulair, ondanks zijn enorme succes van destijds en het feit dat hij in zowat alle Franse families te vinden is geweest. Een budget van 5.000 euro volstaat om een mooi exemplaar te vinden. Een luxe afwerking en smetteloze staat kunnen een bedrag van tot 10.000 euro verantwoorden. Voor een Gordini zal je daarentegen 25.000 tot 30.000 euro moeten neertellen.
Op zoek naar een oldtimer?
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: