1. 92 jaar
De nieuwe C4 is de tiende in een lijn van compacte berlines van Citroën. De eerste C4 kwam liefst 92 jaar geleden op de markt, in 1928.
2. 12.500.000 exemplaren
Deze lange bloedlijn is uiteraard niet altijd verkocht geweest onder de naam C4. In de lijst vinden we ook modellen als de GS, waar de C4/ë-C4 uiterlijk naar knipoogt. In totaal heeft deze lijn bijna 12,5 miljoen auto’s opgeleverd: C4 (1928), Ami 6/Ami 8, GS/GSA, BX, ZX, Xsara, C4 (2004 en 2010) en C4 Cactus.
3.156 millimeter
Deze nieuwe C4-generatie neigt naar de wereld van de cross-over/SUV en geniet daarom een genereuze bodemvrijheid: 156 millimeter. Dat cijfer is vergelijkbaar met dat van de SUV T-Roc van Volkswagen.
4. 4,36 meter
Met hun lengte van 4,36 meter zijn de nieuwe C4’s gevoelig langer dan de C4 Cactus (4,17 meter) die ze vervangen. Ze komen eerder in de buurt van de Nissan Qashqai (4,39 meter).
5. 380 liter
De schuine kofferklep, die knipoogt naar die van de GS, herbergt een koffer van 380 liter. Dat is een vrij ‘matig’ cijfer (even groot als de meer compacte VW Golf), maar het blijft wel identiek in de elektrische ë-C4. Ter vergelijking: de Kia e-Niro slikt 451 liter in een even lang koetswerk (4,37 meter).
6. 50 kWh
De elektrische versie herneemt de batterij van 50 kWh van de recente elektrische modellen van de PSA-groep. Ze geniet een garantie van 8 jaar of 160.000 kilometer voor 70 procent van de oorspronkelijke opslagcapaciteit. De elektromotor van zijn kant ontwikkelt 136 pk en 260 Nm. Daarmee sprint de ë-C4 naar 100 km/u in 9,7 seconden en haalt hij een top van 150 km/u.
7. 350 kilometer
De Citroën ë-C4 belooft een rijbereik van 350 kilometer. Via de standaard eenfasige lader vergt het daarna 7,5 uur om alle elektronen te recupereren. De optionele driefasenlader van 11 kW kort die tijd in tot 5 uur. Snelladen kan aan tot 100 kW. Op die manier recupereer je 80 procent op een half uur, wat overeenkomt met 10 kilometer rijbereik per minuut.