Het is een bijzonder aangenaam rijdende C-segment auto, de Ford Focus. Maar toch wordt de huidige generatie de laatste hatchback die de Focus-badge draagt: in 2025 is het over en out. Autokopers willen immers SUV’s, en ook de strategie van Ford verandert.
Elektrisch in Valencia
De autobouwer zet volop in op elektrische auto’s en herschikt daarom zijn productie in Europa. Zo heeft het net aangekondigd dat het in Valencia elektrische crossovers zal bouwen op een nieuwe elektrische basis. Goed nieuws voor de Spanjaarden dus, al zullen er voor de productie van die elektrische auto’s wel minder mensen nodig zijn dan de zowat 6.000 die er op dit moment werken. Valencia wordt trouwens niet de enige Ford-fabriek waar elektrische auto’s gebouwd worden. Een elektrische variant van de Puma rolt vanaf 2024 van de band in Roemenië, terwijl het merk in Keulen modellen zal assembleren op VW’s elektrische MEB-platform.
Geen nieuwe modellen voor Saarlouis
Slecht nieuws is er voor de tweede Duitse fabriek van Ford in Saarlouis, waar 4.600 mensen aan het werk zijn. Stuart Rowley, die de Europese operaties van Ford leidt, heeft aan journalisten bevestigd dat er na de productie geen nieuw Ford-model op de planning staat voor de fabriek in Saarlouis. Ford zal er volgens hem wel alles aan doen om een sluiting te voorkomen, onder andere door alternatieven te onderzoeken, waaronder een eventuele verkoop aan andere autobouwers.