Italiaanse concept cars uit de jaren ‘70 behoren tot de meest geschifte die er zijn. Denk maar aan de Alfa Romeo Caimano, Iguana en Navajo, de Lancia Stratos Zero of nog de Lamborghini Marzal. Die laatste had deuren die ook aan de onderkant doorzichtig waren, net als de Maserati Boomerang, die dit jaar zijn vijftigste verjaardag viert. 

De Boomerang werd in maart 1972 onthuld op het Autosalon van Genève, dat dit jaar normaal gezien nu zou plaatsvinden. De concept car werd gebouwd door Italdesign naar een ontwerp van Giorgetto Giugiaro. Strakke lijnen, de typisch futuristische ‘wedge-shape’ uit die tijd, … dit zou een sensationele sportwagen geweest kunnen zijn. Ook het interieur was erg bijzonder. Giugiaro bedacht een stuur zonder spaken, waarbij alle tellers een plaats kregen in de ruimte die daarbij vrijkwam. Het model beschikte zelfs over een stuurkolom die bij een impact van de bestuurder weggetrokken werd. 


Snelle grootvader van de VW Golf

Helaas keerde deze Boomerang niet terug als productiemodel. Mits wat aanpassingen zou dat nochtans niet zo moeilijk geweest zijn, want de tweezitter werd gebouwd op basis van de Maserati Bora, met een 4,7 liter V8 centraal achterin, achterwielaandrijving en een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Met zijn 310 pk haalde die een topsnelheid van bijna 300 km/u!


Hoewel er geen productievervolg kwam voor de Boomerang, trok hij wel de aandacht van Volkswagen. Dat vroeg aan Italdesign en Giugiaro om een opvolger te tekenen voor de Kever, en dat werd de Golf 1. Behalve veel rechte lijnen kwamen daar niet echt elementen van de Boomerang in terug, maar wie weet hoe de eerste Golf eruit gezien zou hebben als hij door iemand anders getekend zou zijn? Giugiaro tekende enkele jaren trouwens ook de Hyundai Pony Coupé. Zouden de Koreanen de Boomerang ook zien als inspiratiebron?


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: