Terwijl de elektromobiliteit in de autowereld aan een grote opmars bezig is, staat er meestal nog een diesel voor je deur wanneer je pakjes geleverd worden. Of je rijdt misschien zelf dagdagelijks met een bedrijfsvoertuig met verbrandingsmotor. En dat terwijl een elektrisch model in veel gevallen de ideale oplossing is voor lagere gebruikskosten en ontspannen rijden. En het aanbod is er, dat bewijst onder andere Mercedes-Benz Vans, dat in 2022 de kaap van de 25.000 verkochte elektrische bedrijfsvoertuigen overschreed en binnenkort ook in het kleinste segment een degelijk alternatief biedt met de elektrische versie van de Citan.
Elektrisch in elk bedrijfsvoertuigensegment
Of het nu is omwille van het fiscale kader, het feit dat mensen gehecht zijn aan hun model met verbrandingsmotor of een andere reden... feit is dat de transitie naar elektrisch rijden bij de bedrijfsvoertuigen in ons land minder snel gaat dan bij de personenwagens. Toch zullen ook kopers van bedrijfsvoertuigen rekening moeten houden met een verbod op verbrandingsmotoren in steden in de toekomst. Gelukkig groeit het aanbod van volledig elektrische bedrijfsvoertuigen sterk.
Een van de merken die het voortouw neemt in de ontwikkeling van een volledig elektrisch bedrijfsvoertuigengamma is Mercedes. Op dit moment is het best verkopende elektrische bedrijfsvoertuig van Mercedes de eVito/eVito Tourer, gevolgd door de grote eSprinter en de luxueuze EQV. Maar vanaf de lente van volgend jaar maakt het nieuwe ‘instapmodel’ in de wereld van de elektrische Mercedes bedrijfsvoertuigen misschien wel aanspraak op die nummer 1 positie. En die instapper die het gamma zal vervolledigen is de natuurlijk de eCitan, de 100% elektrische uitvoering van de compacte Citan.
Elektrisch, maar eerst en vooral praktisch
De eCitan krijgt een 90 kW (122 pk) sterke elektromotor met een koppel van 245 Nm onder de kap. Die put zijn ionen uit een batterij met een capaciteit van 45 kWh, goed voor een WLTP-gehomologeerd rijbereik van 285 kilometer, meer dan voldoende voor de gemiddelde koper van dit soort bedrijfsvoertuigen. Dankzij een DC snellaadvermogen van 75 kW kan je hem in minder dan 40 minuten opladen van 10 naar 80%. Wisselstroomladen thuis of onderweg kan aan 11 kW of zelfs aan 22 kW.
Een perfect bruikbaar emissievrij alternatief dus, met de garantie dat je nog vele jaren in alle Belgische steden binnen mag met je bedrijfsvoertuig. Bovendien gaat er niets verloren van de praktische aspecten ten opzichte van de varianten met een verbrandingsmotor. Zo is er in de laadruimte van de lange eCitan nog steeds plaats voor twee europallets en biedt hij zelfs een sleepvermogen tot 1.450 kg.
Al sinds… 2010
Mercedes-Benz Vans beschikt dan ook over heel wat jaren ervaring op dat vlak. Het eerste 100% elektrische model dateert al uit 2010! Dat was de Vito E-cell, de voorvader van het huidige middelgrote elektrische aanbod van Mercedes, met de eVito die bijvoorbeeld door Hello Fresh gebruikt wordt om maaltijden aan huis te leveren, de eVito Tourer voor personenvervoer en de EQV, een luxueuze minibus. De eSprinter volgde in 2019, en Mercedes-Benz Vans introduceert in de tweede helft van 2023 een vernieuwde versie van zijn groot elektrisch bedrijfsvoertuig.
Maar eerst is het dus uitkijken naar de elektrische eCitan, die trouwens ook beschikbaar zal zijn in een luxueuze EQT-uitvoering en zelfs als 100% elektrische mini-camper. En met wat geluk worden je pakjes binnenkort zonder uitstoot en in alle stilte aan huis geleverd!