Het Britse merk Jaguar beleeft wat moeilijker tijden, maar zustermerk Land Rover gaat het tegenwoordig helemaal voor de wind. In 2022 noteerde Land Rover al uitstekende cijfers, en ook dit jaar lijkt ijzersterk gestart. Op 31 december telde het orderboek bij Land Rover (dat net als Jaguar deel uitmaakt van het Indische conglomeraat Tata Group) maar liefst 215.000 formele bestellingen! Het mag geen verrassing heten dat nieuwe modellen zoals de Range Rover, Range Rover Sport en Land Rover Defender daartoe hebben bijgedragen.
Van oktober tot december 2022 verkocht Jaguar Land Rover in totaal 79.591 auto's: 5,7% meer dan het voorgaande trimester en maar liefst 15% boven het resultaat in dezelfde periode van 2021. De leveringen in Noord-Amerika klokten 17% hoger, en in het Verenigd Koninkrijk stegen ze met 10%. Minder goed liep het in China waar – onder invloed van de pandemie – de vraag met 13% daalde en in Europa, waar de resultaten 3% lager uitvielen.
Voor Jaguar is het nu uitkijken naar de voorziene wedergeboorte van het merk tegen 2025, wanneer het gamma voor 100% elektrisch zal zijn. Globaal gezien geldt in heel wat bedrijfssectoren dat luxe maar weinig te lijden heeft onder de crisis. Bij de premium automerken blijven SUV's alle verkooprecords breken, en merken als Bentley, Bugatti en Rolls-Royce verkopen als nooit tevoren. In die context valt dus ook het succes van Land Rover, met een recent vernieuwd gamma van SUV's, duidelijk te verklaren.