1. 2,6 miljoen

Als opvolger van de grensverleggende GLK, die al in 2008 op de markt kwam, is de eerste generatie van de GLC sinds zijn lancering in 2015 een fenomenaal succes. Je weet het misschien niet, maar de GLC was de afgelopen twee jaar het best verkochte model in de Mercedes-catalogus! Het merk met de ster als logo heeft dan ook bijzondere zorg besteed aan de opvolger van zijn pareltje... Daarmee moet hij een nieuw hoofdstuk breien aan dit succesverhaal dat al meer dan 2,6 miljoen klanten over de hele wereld wist te overtuigen...

2. 100 %

Terwijl ook de volledig elektrische 'EQ' familie in opmars is, blijft Mercedes zijn andere modellen massaal elektrificeren. Dat is ook het geval bij de nieuwe GLC, die een 100% geëlektrificeerd motorenpalet krijgt. Deze tweede generatie van de GLC is uitsluitend leverbaar met hybride aandrijflijnen: als plug-in hybride of als semi-hybride met 48-volt technologie en geïntegreerde starter-alternator. Alle versies zijn gebaseerd op de 2 liter viercilinder benzine- of dieselmotoren en stuk voor stuk zijn ze uitgerust met een automatische transmissie met 9 versnellingen (9 G-TRONIC) en 4MATIC vierwielaandrijving.

3. Meer dan 100 km



De plug-in hybrides onderscheiden zich van de concurrentie door hun (zeer!) royale batterijpakket. De door Mercedes zelf ontwikkelde batterijen hebben samen een indrukwekkende capaciteit van 31,2 kWh. Dat betekent dat alle GLC Plug-in hybrides een elektrisch rijbereik bieden van meer dan 100 km volgens het WLTP-protocol! Een ander zeldzaam kenmerk in dit segment is de optie van gelijkstroom snelladen tot 60 kW. Dit betekent dat de batterij in slechts 30 minuten volledig kan worden opgeladen.

4. 0,29

Hoewel de familieband met zijn voorganger duidelijk zichtbaar blijft, heeft de nieuwe GLC meer dynamische en aerodynamische proporties. Hij meet 4.716 mm, en is daarmee 60 mm langer en heeft tegelijkertijd een iets lager dak (-4 mm). Zijn luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) is verlaagd tot 0,29 tegen 0,31 voor zijn voorganger. Hierdoor wordt het verbruik beperkt en is het interieur bijzonder stil. Tegelijkertijd komt de extra lengte ook de passagiers achteraan (dankzij een 15 mm langere wielbasis) en de bagageruimte ten goede. Die laatste wint 50 liter om een royaal volume van 600 liter te bieden.


5. 4,5°

Hoewel de GLC iets groter is dan zijn voorganger, zorgt de optie om te kiezen voor achterwielsturing voor een aanzienlijk kleinere draaicirkel. Met een stuurhoek voor de achterwielen tot 4,5° wordt de draaicirkel immers met 90 cm verkleind tot slechts 10,9 m. Praktisch bij het manoeuvreren! Omdat de achterwielen bij snelheden boven de 60 km/u in dezelfde richting draaien als de voorwielen, komt dat de GLC ten goede op het vlak van stabiliteit en veiligheid in de bochten of bij het ontwijken van obstakels.

6. Bijna 50 duim!

Het dashboard van de nieuwe GLC telt twee grote schermen. De digitale tellerpartij is 12,3 duim groot en biedt een volledig configureerbaar beeld. De grote tablet in de middenconsole meet 11,9 duim en is bijzonder responsief. En dat is nog niet alles: als optie kan je ook kiezen voor een head-up display met kleurenbeeld in XXL formaat! Een virtueel beeld van 9 x 3 duim wordt dan rechtstreeks in het gezichtsveld van de bestuurder geprojecteerd op een afstand van iets meer dan 3 meter. Dit komt overeen met een 25 duim groot scherm!


7. € 57.475

De nieuwe GLC is verkrijgbaar in drie uitvoeringen met elk een eigen uitrusting en stijl: Business Line, Luxury Line en AMG Line. Rekening houdend met de nieuwe luxestrategie van Mercedes is de standaarduitrusting van de nieuwe GLC aanzienlijk opgewaardeerd om vanaf de basis een rijkelijk uitgeruste auto te bieden. Naast de AVANTGARDE-lijn, die nu standaard is, omvat de standaarduitrusting bijvoorbeeld ook heel wat andere populaire voorzieningen, zoals grote schermen, smartphone-integratie met inductieladen, verwarmde voorzetels, enz. De prijzen van de GLC in België starten bij € 57.475 (GLC 200 4MATIC Business Line).